Sosiaalinen media ajanhukkaa?

Jos käytät sosiaalista mediaa yrityksellesi tai blogillesi, on aika olla rehellinen. Saatko siitä toivomaasi vuorovaikutusta? Tavoitatko oikeasti uusia potentiaalisia asiakkaita?

Postaukset, joiden ainoa tavoite on tukea aktiivisuuden illuusiota ja täyttää kanavasi satunnaisilla “kivoilla” viesteillä on ajanhukkaa.

Facebookiin postaaminen, koska joku sanoi, että Facebookissa pitää olla ei ole tehokasta. “Tsekatkaa tämä”-tyyppiset postaukset eivät maksa edes niihin käytettyä aikaa takaisin.

Ajatteletko, että sosiaalinen media on myymistä varten? Myyntipuheet kaikuvat kuuroille korville, joten parasta jättää ne pois kokonaan.

Jos jokin ylläolevista väitteistä kolahtaa, voit lakata tuhlaamasta aikaasi sosiaalisessa mediassa.

Jos haluat käyttää sosiaalista mediaa tehokkaasti ja saada oikeita tuloksia, pitää sinun tehdä tavoitteellinen suunnitelma.

Sosiaalinen media voi olla olennainen osa markkinointiasi – se ei välttämättä lisää suoraan myyntiä mutta rakentaa brändisi persoonallisuutta ja kehittää suhteita vanhoihin, uusiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin.

6 kysymystä, joihin sinun pitää vastata tehdäksesi some-markkinointia oikein

1. Kuka on yleisösi?

Keitä he ovat? Mistä he välittävät? Mistä muusta he pitävät, jota sinä voit hyödyntää? Minkälainen sävy ja ääni sopii heille parhaiten?

Tutustu kohdeyleisöösi, jotta tiedät kenelle tuotat sisältöä ja miten palvelet heitä parhaiten.

2. Missä yleisösi on?

Eri demograafiset ryhmät käyttävät eri kanavia eri syistä. Oletko oikealla kanavalla kohdeyleisösi saavuttamiseksi? Käytätkö kanavaa niin kuin sitä kuuluu käyttää?

Sisällön jakaminen kanavilla, joissa kohdeyleisösi ei vietä aikaa on turhaa. Kun tunnet kohdeyleisösi, tiedät mitä kanavia he suosivat.

3. Mitä arvokasta tietoa sinulla on, jota kohdeyleisösi haluaa?

Vaikka kyseessä on sinun yrityksesi tai blogisi, ei sosiaalisessa mediassa ole kyse sinusta. Jos haluat läsnäolosi sosiaalisessa mediassa tuottavan todellista vuorovaikutusta ihmisten kanssa ja tehdä heistä lojaaleja seuraajia mieti, mikä saisi sinut tykkäämään omista sivuistasi? Minkälainen sisältö on sinulle niin arvokasta, että alat seuraamaan jotakin kanavaa?

Luo ja jaa vain sellaista sisältöä, joka on sinun seuraajillesi arvokasta ja mielekästä kuluttaa. He kiittävät sinua siitä paitsi tykkäämällä mutta myös lukemalla, jakamalla, seuraamalla ja kommentoimalla.

4. Onko sinulla eri strategia jokaiselle kanavalle?

Jos joku seuraa sinua Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja Twitterissä, pommitatko heitä samalla sisällöllä 4 kertaa jokaisen kerran, kun postaat?

Asiakkaat katsovat ja käyttävät eri kanavia eri tavoin. Instagramiin ei kannata laittaa kuvaa, jossa on paljon tekstiä eikä Facebookiin linkkiä ilman hyvää esittelyä. Tuloksena on vain turhautumista.

Tekemällä suunnitelman varmistat, että sinulla on erityyppistä sisältöä jokaiselle kanavallesi – kaikki ovat osa isompaa palapeliä. Kertomalla isompaa tarinaa useasta eri näkökulmasta tekee sisällöstäsi aidosti kiinnostavaa etkä hukkaa aikaasi tarpeettoman tuottamiseen.

5. Tiedätkö kuinka mitata menestystä (tai sen puutetta)?

Tykkäysten ja seuraajien määrä ei yksinään kerro menestyksekkäästä sisällöstä – myös niiden laatu on erittäin tärkeää. Tiedätkö kuinka mitata niiden laatua?

Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka sivullasi olisi 1000 tykkäystä, jos niistä yksikään ei muutu todelliseksi asiakkaaksi. Perheen ja kavereiden tykkäykset siis voivat tuntua mukavilta mutta eivät yleensä tuo yrityksellesi tai blogillesi oikeaa arvoa.

Tavoittamalla juuri ne ihmiset, joiden pulmia tuotteesi tai palvelusi ratkoo saat yleisön, joka on aidosti kiinnostunut jakamastasi sisällöstä. Määritä itsellesi siis menestyksen mittari, jotta tiedät, milloin olet saavuttanut tavoitteesi ja milloin on vielä parannettavaa.

6. Onko sinulla suunnitelma kalenterissa?

Säännöllisyys on avainasemassa, joten älä postaa satunnaisesti sitä ja tätä vaan sitoudu kunnolla tai käytä aikaasi paremmin tekemällä muuta.

Säännöllisyys ei tarkoita, että postata pitää aina kolme kertaa päivässä. Säännöllisyys on sinun kohdeyleisöllesi sopiva määrä postauksia heille sopivaan aikaan.

Jos otat käyttöön nämä 6 yksinkertaista (mutta ei välttämättä helppoa) strategiaa, olet edellä suurinta osaa sosiaalisen median käyttäjiä.