Näin keksit blogillesi täydellisen nimen

Täydellisen nimen keksiminen blogille on tärkeää, jotta nimesi kuvastaa blogiasi. Hyvä nimi kertoo lukijalle, minkälaista sisältöä on odotettavissa. Domain nimesi ja URL-osoitteesi näkyvät Googlen hakutuloksissa ja auttavat lukijoita päättämään, mille sivuille he haluavat mennä.

Näillä vinkeillä löydät blogillesi hyvän, kuvailevan nimen.

Brändi on yksi tärkeimmistä asioista, kun perustat blogin tai minkä tahansa verkkosivun. Valitsemasi nimi pysyy mukanasi ja kaikki, mitä teet on tuon nimen rakentamiseksi, joten sen pitää olla sellainen, että muistelet sitä loistavana valintana!

Askel 1: Mieti, mikä on blogisi tarkoitus?

  1. Jos blogillasi olis persoonallisuuspiirteitä, mitä ne olisivat?
  2. Keksi 3 sanaa, jolla seuraajasi kuvailisivat blogiasi. Miksi nämä sanat?
  3. Kuvaile, kenelle blogisi olisi täydellinen.
  4. Mitä arvoa blogisi tuo lukijoidesi elämään?

Askel 2: Mieti, mikä on blogisi aihe?

  1. Ota tyhjä Excel taulukko esille ja kirjoita ylös kaikki aiheet, joista haluat puhua (esim. vaurastuminen, raha, rahankäsittely, säästäminen).
  2. Katso listaasi ja keksi sanoille synonyymejä ja niihin liittyviä asioita (esim. varallisuus, käteinen, budjetointi, talousarvio, kukkaro, taloudellinen riippumattomuus, sijoittaminen, eläke, säästötavoite).
  3. Kun olet saanut ylös kaikki sanat, mitä mieleen tulee, katso sanakirjasta lisää synonyymejä ja lisää ne listaan.
  4. Lisää listaan vielä slangiversioita sanoistasi, joista pidät.
  5. Voit myös keksiä nimiä tai sanoja, joista pidät – kaikki on sallittua.




Askel 3: Pick & Mix

Blogin nimen keksimiseen on 6 helppoa tapaa yhdistellä sanoja.

Adjektiivi eli laatusana vastaa kysymykseen millainen: pieni, keltainen, kaunis, heikko jne.

Verbi eli teonsana kuvastaa jotakin tekemistä: juoda, matkustaa, pukeutua.

Substantiivi ilmaisee asiaa tai esinettä: lehmä, pallo, taivas.

Adverbi eli seikkasana ilmaisee tyypillisesti aikaa, paikkaa, tapaa, syytä tai keinoa.

  1. [Adjektiivi] + [substantiivi], esim. pienileipomo.fi tai vauraselakkeella.fi.
  2. [Etunimi] + [adverbi], esim. jennikotona.fi tai markomaailmanympari.fi.
  3. [Adjektiivi] + [etunimi], esim. vaeltajaville.fi tai kaunisnoora.fi.
  4. [Etunimi] + [sukunimi], esim. sannajokinen.fi tai perttuviskari.fi.
  5. [Verbi] + [adverbi], esim. kirjoitakauniisti.fi tai matkustaedullisesti.fi.
  6. [Substantiivi] ja [substantiivi], esim. meikkijahiukset.fi tai kotijalapset.fi.

Substantiivi ja substantiivi mallissa on tarkoitus, että yhdistät kaksi teemaa tai aihetta, joista puhut blogissasi. Pienellä sananikkaroinnilla voit saada erittäin nasevan nimen aikaiseksi.

Askel 4: Tarkista saatavuus

Ennen kuin ihastut ikiajoiksi yhteen nimeen, tarkista sen saatavuus! Saat samalla hyvän käsityksen siitä, miltä kilpailijoiden tilanne näyttää ja minkälaista sisältöä he tuottavat.

Tavallisimmat domain nimet on jo viety eli joudut joka tapauksessa käyttämään luovuutta, jotta domain nimesi on a) saatavilla ja b) persoonallinen.

Muista, että domain nimi itsessään tulee kalpenemaan tuottamasi sisällön rinnalla. Jos et saa prikulleen sellaista nimeä, jota toivoit, sillä ei ole niin väliä. Ole joustava ja tyydy hyvään kompromissiin tai palaa takaisin suunnitteluvaiheeseen ja valitse toinen nimi tässä vaiheessa.

Domainosoitteesi ei tule määrittelemään blogiasi. Sisältösi ja kykysi luoda jotakin mahtavaa ja hyödyllistä määrittää blogisi menestyksen.

Domain nimien saatavuuden voit tarkistaa hosting palveluiden sivuilta. Tästä linkistä voit tarkistaa domain osoitteen saatavuuden ja saada 2€ alennuksen one.comin paketeista.



Askel 5: Valitse top 5, mieluiten jopa top 3

Valitse saatavilla olevista domain nimistä 5 (mielummin 3) parasta. Tämä voi olla erityisen vaikeaa mutta et halua liian monta vaihtoehtoa päätöksen tekemiseen.

Sano nimi ääneen ja lisää osoitteen pääte siihen, esim. kissan kello piste fi. Onko se helppo sanoa vai meneekö siinä kieli solmuun?

Askel 6: Kysy kaverilta

Kysele kavereilta tai perheenjäseniltä, miltä valitsemasi nimet kuulostavat. Mitä mielikuvia ihmiset saavat niistä? Hyvä ensivaikutelma on aina parempi kuin nimi, joka ei aukea muille.

Vältä näitä sudenkuoppia nimeä keksiessäsi

  • Yhdysviivat – ne ovat kömpelöitä ja huonoja hakukoneoptimoinnin kannalta.
  • Hävyttömyydet – ne eivät ole ammattimaisia ja voivat estää tulevaisuudessa yhteistyömahdollisuuksiasi.
  • Negatiiviset termit – vaikka blogin nimessä ei olisi varsinaisesti hävytöntä sanaa, voivat negatiivisen merkityksen omaavat sanat haitata brändin rakentamista myöhemmin. Varmista siis, että yleisvaikutelma on sitä, mitä nimellä haet.
  • Liian kapea nimi – näin käy usein bloggaajille. Varo nimeämästä blogia yhden ainoan asian tai kokemuksen mukaan. Jos esimerkiksi matkustat Pariisiin, ei blogia kannata nimetä sen reissun mukaan ellet aio aina puhua Pariisista. Varmista siis, että nimi kattaa tarpeeksi laajan käsitteen, jotta blogillasi on tilaa kasvaa.
  • Brändisanat – vältä käyttämästä muiden brändien nimiä tai sanoja.
  • AIVAN liian pitkä nimi – aivan liian pitkä nimi on vaikea muistaa, joten pidä nimi järkevissä mitoissa.
  • Toista blogia muistuttava nimi – vältä menemästä liian lähelle jo olemassa olevien blogien tai verkkosivujen nimiä. Sen lisäksi, että tästä voi koitua sinulle ongelmia, teet itsellesi vain haittaa hakukoneoptimoinnissa.
  • Avainsanoista koostuva domain – pelkistä avainsanoista koostuva domain osoite voi Googlelle näyttää spämmisivustolta ja se voi haitata sijoittumistasi. Jos nimessä kuitenkin on järkeä, muista tuottaa loistavaa sisältöä, jotta käyttäjät ja hakukoneet tietävät blogisi olevan asiallinen paikka!

Etkö vieläkään pysty päättämään?

Valitse lyhyempi. Mitä lyhyempi, sen parempi.

Jos luulet, että muut käsittävät nimen liian kapeasti, valitse laajempi nimi.

Jos yksinkertaisesti et pysty päättämään, laita vaihtoehdot paperilapuille ja valitse niistä sokkona yksi. Tai heitä kolikkoa. Jos olet NIIN jumissa nimen suhteen, sillä ei ole niin väliä kumman otat. Valitse siis jompi kumpi ja jatka sisällön tuottamiseen!

Mitä teen, jos blogin nimi ei vastaa sisältöä?

Jos olet jo perustanut blogin ja olet huomannut, ettei nimi ja sisältö sovi yhteen, voit vielä pelastaa tilanteen.

  1. Kerro tarina nimen takana. Jos nimi on sinulle tärkeä, kerro lukijoillesi, miksi näin on. Kun kerrot tarinan siitä, miksi valitsit juuri tämän nimen, muistavat lukijat sinut paremmin.
  2. Vaihda blogin nimi. Vaihtamatta domain osoitetta voit vaihtaa blogin nimen. Muista kuitenkin vaihtaa nimi kaikkialla, missä se ilmestyy. Ilmoita myös kävijöillesi muutoksesta ja miksi näin tapahtuu, jotta he eivät häkelly.
  3. Hanki uusi domain osoite uudella nimellä ja siirrä sisältösi sinne. Jos domain osoite ei enää ollenkaan sovi blogillesi, voit aina vaihtaa sen kokonaan. Muista tehdä uudelleenohjaus oikein, jotta lukijasi löytävät uuteen osoitteeseen! Kun näet analytiikasta, ettei vanhaan osoitteeseen enää ole menijöitä, voit lopettaa osoitteen tilauksen.

Muista: domain osoite ei ole yhtä tärkeä kuin sisältösi. Pystyt luomaan menestyksekkään blogin vaikka domain osoite tai blogin nimi ei olekaan täydellinen. Sisältö on kaikkein tärkeintä ja se, että tarjoat lukijoille jotakin merkityksellistä.

Jos mietit nimen tai osoitteen muuttamista mutta et ole siitä varma – kysy lukijoiltasi! Kysy heiltä vaivaako nykyinen nimi tai osoite ja mitä mieltä he olisivat, jos muuttaisit tai brändäisit blogisi uudelleen.