Haluatko perustaa oman verkkokaupan? Oman kaupan rakentaminen voi tuntua pelottavalta varsinkin, jos et koe olevasi teknillisesti taidokas. Tämä opas ohjaa sinut askel askeleelta verkkokaupan perustamisprosessin läpi, jotta voit lisätä WordPress blogiisi juuri sellaisen verkkokaupan kuin haluat.

Mitä tarvitset verkkokaupan perustamiseen?

  • Domain osoitteen
  • Verkkohotellitilaa
  • 30 minuuttia jakamatonta huomiotasi

Kuinka valita alusta verkkokaupallesi?

Suurin virhe, jonka ihmiset tekevät perustaessaan verkkokauppaa on sopimattoman alustan valitseminen. Suosituimpia ovat maksulliset alustat sekä WordPress + WooCommerce yhdistelmä.

Maksullinen alusta vai WooCommerce?

Maksulliset alustat ovat helppoja ratkaisuja siinä mielessä, että sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin perustaa tili, avata kauppa ja täyttää se tuotteilla. Palvelut kuitenkin toimivat kuukausimaksuilla ja yleensä niihin on hankittavissa maksullisia lisäpalveluita.

WooCommerce on maailman suurin verkkokauppa-alusta. WordPress + WooCommerce on erittäin suosittu vaihtoehto, koska se on joustava tapa perustaa verkkokauppa. Perustaminen vaatii hieman työtä mutta se on sen arvoista, kun saa oman blogin yhteyteen persoonallisen kaupan, jonka kanssa ei tarvitse stressata kuukausittaisia maksuja.

Domain osoite ja SSL sertifikaatti

Aloittaaksesi tarvitset domain osoitteen, verkkohotellitilaa ja SSL (Secure Sockets Layer) sertifikaatin. Domain osoite on kauppasi osoite verkossa ja verkkohotelli (web hosting) missä kauppasi asuu internetissä. SSL sertifikaatti lisää verkkokauppasi turvallisuutta, jotta voit vastaanottaa luottamuksellisia tietoja, kuten asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja ja korttinumeroita.

Kun haluat vastaanottaa luottokorttimaksuja, sinulla pitää olla SSL sertifikaatti. SSL sertifikaatti salaa tiedonsiirron sinun sivusi ja vierailijoiden välillä. Nykyään käyttäjät arvostavat SSL suojattuja sivuja, joka näkyy sivujen domain osoitteissa “https” tunnuksella.

Jos vastaanotat vierailijoiden luottamuksellisia tietoja, kuten asiakkaiden yhteystietoja, kannattaa sinun hankkia SSL sertifikaatti. SSL sertifikaatin voi ostaa eri palveluntarjoajilta – muista myös tarkistaa saatko sen suoraan verkkohotellistasi tai tarjoaako verkkohotellisi SSL sertifikaatteja asiakkailleen ilmaiseksi.

SSL serifikaatin käyttöönotto WordPressissä

Kun olet hankkinut ja asentanut SSL serifikaatin sivustollesi tai aktivoinut sen käytön verkkohotellissasi, täytyy sinun vielä muuttaa WordPress sivustosi asetuksia niin, että sivut latautuvat suojatussa tilassa (https) suojaamattoman tilan sijaan (http).

  1. Ohjausnäkymästä mene kohtaan Asetukset » Yleiset asetukset.
  2. Korjaa WordPressin osoite (URL) ja Sivuston osoite (URL) kohtiin “https”.
  3. Muista tallentaa muutokset sivun alalaidasta.





WooCommercen asentaminen automaattisesti

Ennen kuin voit ruveta rakentamaan verkkokauppaa sinun pitää asentaa WooCommerce lisäosa. Automaattinen asennus on helpoin koska WordPress hoitaa tiedostojen siirtämisen puolestasi.

Asenna WooCommerce lisäosa.

Kirjaudu WordPressin hallintapaneliin, klikkaa valikosta Lisäosat » Lisää uusi. Kirjoita hakukenttään “WooCommerce” ja paina Etsi lisäosaa-nappia. Valitse tuloksista WooCommerce (tekijältä Automattic) ja paina Asenna nyt-painiketta. Asennuksen lopetettua paina Ota käyttöön-painiketta.

WooCommerce velho pyytää sinua määrittämään kaupan asetukset ja auttaa sinut nopeasti alkuun. Määritä asetukset kaupalle, maksutavoille, toimitustavoille ja lisäyksille. WooCommercen velho opastaa sinut kaikkien vaiheiden läpi.

Kun olet täyttänyt kaikki velhon vaiheet, voit aloittaa tuotteiden lisäämisen. WooCommerce tarvitsee muutaman olennaisen sivun kaupan luomiseenja luo automaattisesti sivut ostoskorille, asiakastilille, myymäläsivulle sekä kassalle.

Kun sinulla ei vielä ole sivuja valmiiksi rakennettuna ja haluat vain verkkokaupan, voit valita WooCommercen Storefront-vaihtoehdon, jolloin WooCommerce luo sinulle automaattisesti verkkokaupan. Jos haluat käyttää omaa teemaa (jota blogisi jo käyttää) ja vain lisätä siihen kaupan, kannattaa sinun jättää Storefront-vaihtoehto valitsematta, jolloin asennettu teemasi pysyy ennallaan.

Ohjeet tuotteiden lisäämiseen verkkokauppaan

Valikosta WooCommerce kohdan alta löydät Tuotteet-valikon, josta hallinnoit kaikkia tuotteitasi.

Valitse Lisää tuote.

Lisää tuotteen nimi otsikkokenttään ja kirjoita alla olevaan kenttään kattava kuvaus tuotteesta. Tämä teksti ilmestyy tuotteen alla, kun tuotetta katsotaan tuotteen omalla sivulla.

Sivun oikeasta laidasta löydät hallintapaneeleja, joilla täydennät tuotetietoja. Osastot-paneelissa määrität tuotteelle sopivan osaston, esimerkiksi “t-paidat” tai “kulhot”. Osastot auttavat sinua ja asiakkaitasi navigoimaan verkkokaupan valikoimassa helpommin.

Avainsanat-paneelissa voit lisätä avainsanoja tuotteelle, jotka helpottavat sen löytämistä haussa. Tuotekuva-kohtaan lisää tuotteen pääkuva (esim. t-paita mallin päällä) ja Tuotekuvasto-kohtaan lisäkuvia tuotteesta (esim. t-paita valkoisella taustalla, edestä, takaa, lähikuvat yms.), jos niitä on.

Voit määrittää myös, missä tuotekuvasto on näkyvillä ja mitä tuotteita haluat suositeltavan. Julkaise-paneelista löydät Luettelon näkyvyys-kohdan:

  • Kaupassa ja hakutuloksissa – Kuvasto on näkyvissä kaikkialla, kaupan sivuilla, osastojen sivuilla ja hakutuloksissa.
  • Vain kaupassa – Kuvasto on näkyvissä vain kaupan ja osastojen sivuilla mutta ei hakutuloksissa.
  • Vain hakutuloksissa – Kuvasto on näkyvissä vain hakutuloksissa, ei kaupan tai osastojen sivuilla.
  • Piilotettu – Kuvasto on näkyvillä vain yksittäisellä tuotesivulla – ei missään muualla.

Voit myös määritellä haluatko, että tuotetta suositellaan osastoissa, parempana tai lisämyyntituotteena, sekä liityvissä tuotteissa. Kun haluat tuotteen olevan esittelyssä, valitse Tämä on esittelyssä oleva tuote.

Osastot toimivat WooCommerce verkkokaupassa samalla tavalla kuin kategoriat WordPress blogissa. Niitä voi luoda, muokata ja valita/vaihtaa milloin vain. Osastoja voi muokata, kun sellaisen luo kohdasta Lisää uusi osasto tai niitä voi erikseen muokata kohdassa Tuotteet » Osastot (täällä pystyt myös nimeämään uudelleen automaattisesti luodun ensimmäisen osaston, jonka oletusnimi on “Uncategorized”).






Alempana sivulla löydät Tuotetiedot-paneelin, johon lisäät tietoja tuotteesta, kuten tuotetyypin, hinnan sekä alennukset, varastotilanteen, toimitusvaihtoehdot, lisämyyntituotteet yms.

Lyhyt tuotekuvaus ilmestyy tuotteen omalla sivulla tuotteen oikealla puolella. Kirjoita tähän siis lyhyt kuvaus, jolla asiakas saa hyvän käsityksen siitä, mistä tuotteessa on kyse ja voi päättää haluaako katsoa sitä tarkemmin.

Lyhyt kuvaus näkyy myös hakukoneiden tuloksissa sekä sosiaaliseen mediaan jaettaessa – tee siitä siis lyhyt ja ytimekäs, jotta tuotteesta saa hyvän käsityksen muutamalla lauseella. Tyhjentävä kuvaus tuotteesta kuuluu varsinaiseen tuotekuvauksen kohtaan (alla olevassa kuvassa kohta 5).

1. Tuotteen nimi, 2. Tuotteen lyhyt kuvaus, 3. Pääkuva, 4. Lisäkuvien galleria, 5. Tuotteen pitkä kuvaus, 6. Suositeltuja tuotteita

Kun olet tyytyväinen tuotteeseen, paina Julkaise-nappia ja tuote on verkkokaupassasi.

Toista tämä prosessi jokaiselle uudelle tuotteelle, jonka haluat lisätä kauppaan.

WordPress blogin ulkoasun muokkaaminen

Teemat hallitsevat blogisi ja verkkokauppasi ulkonäköä. WooCommerce verkkokaupassa ne myös määrittelevät, kuinka tuotteet ovat esillä. Teemoja löytyy niin ilmaisia kuin maksullisiakin, sinun tarvitsee vain löytää itsellesi mieleinen.

Valikosta löytyy Ulkoasu » Teemat-kohta, jossa voi esikatsella, ladata uusia ja hallinnoida teemojasi. Jos et pidä automaattisesta WooCommercen Storefront-teemasta, voit vaihtaa sen täällä.

Pääset muokkaamaan käytössä olevaa teemaa kohdasta Ulkoasu » Mukauta, joka avaa teeman hallintapaneelin. Teeman hallintapaneelista pystyt muokkaamaan teeman ominaisuuksia.

Teeman hallintapanelista voit tehdä sivuistasi persoonallisemmat.

Muista paina Julkaise-nappia, kun haluat tallentaa hallintapaneelissa tekemiäsi muutoksia.

Verkkokaupan personointi lisäosilla

Nyt kun sinulla on verkkokauppa perustettuna, kannattaa sinun lisätä mm. yhteystiedot ja/tai yhteydenottolomake, jotta asiakkaat voivat olla sinuun yhteydessä. Voit myös kirjoittaa sivun, joka kertoo sinusta ja kaupastasi. Blogin perustaminen kaupan kaveriksi on myös hyvä idea.

Jos sinulla on blogi jonka kylkeen perustit verkkokaupan, nyt on hyvä aika kertoa siitä lukijoillesi blogiartikkelilla, postaamalla sosiaaliseen mediaan sekä uutiskirjeellä.

Voit lisäksi ottaa muita laajennusoisa käyttöön verkkokauppaasi. WooCommerce ohjelmistoon on saatavilla monenlaista laajennusosaa, kuten Google Analytics, lähetyslistat, PDF laskut ja lähetyslistat jne. Voit myös hankkia lisäosia, jotka antavat sinun hallinnoida tilauksia, jäsenyyksiä, varauksia, dynaamista hinnoittelua yms. helpommin.

Voit lukea enemmän saatavilla olevista lisäosista WooCommerce lisäosan omilta sivuilta.

WordPressille löytyy yli 46,000 lisäosaa, jotka voivat myös helpottaa blogisi hallintaa, toiminnallisuutta ja ulkonäköä. Tutki lisäosien tarjontaa Lisäosat-valikosta.