Kuinka parannat blogisi hakukoneoptimointia helposti

Jotta blogisi ja sivusi näkyisivät paremmin hakutuloksissa ja kutsuisivat enemmän lukijoita blogiisi, pitää sinun optimoida jokainen sivu ja postaus. Helpoiten teet tämän käyttämällä Yoast SEO lisäosaa, jolla pääset helposti ja nopeasti muokkaamaan jokaisen sivun asetuksia erikseen.

Yoast SEO lisäosan asentaminen

Mene valikossa kohtaan Lisäosat » Lisää uusi.

Kirjoita hakukenttään “yoast seo”, paina lisäosan kohdalla “Asenna nyt” ja “Ota käyttöön”.

Kun kohdassa lukee “Aktiivinen” löytyy Yoast SEO jokaisen sivun alaosasta.

Yoast SEO lisäosan käyttäminen

Yoast:n suomenkielinen käyttöliittymä on vähän niin ja näin mutta on erittäin helppo käyttää.

Kohdennettu avainsana (focus keyword)

Kohdennettu avainsana on termi, jolla haluat kyseisen sivun asettuvan hyvin hakutuloksissa, kun ihmiset tekevät hakuja kyseisellä termillä tai lauseella. Yoast SEO lisäosassa on kohta, jonne voit lisätä kohdennetun avainsanasi ja lisäosa (periaatteessa) arvioi sivun tekstin ja tarjoaa palautetta siitä, kuinka voi parantaa sisältöä tämän avainsanan osalta.

Kohdennetun avainsanan seuraaminen (focus keyword) ei kuitenkaan toimi suomeksi kovin hyvin, koska ohjelma ei tunnista suomen kielen taivutusmuotoja. Yoast väittää, ettei sanaa löydy tekstistä tai että sitä on vähemmän kuin sitä todellisuudessa on, kun mukaan ottaa kaikki sanan taivutetut muodot. Kun tätä toimintoa yrittää käyttää suomenkielellä, teettää se lähinnä enemmän työtä kuin hyötyä.

Kulmakivi-sisältö (cornerstone content)

Tässä osiossa on myös mahdollista asettaa kyseinen sivu (verkkosivu tai blogiartikkeli) kulmakivi-sisällöksi.

Kulmakivi-sisältö on sitä sisältöä, joka kuvastaa blogiasi tai yritystäsi parhaiten. Se kertoo missiostasi, on erittäin hyvin kirjoitettu ja vastaa useimmiten informaatiohakuihin.

Haluat näiden sivujen sijoittuvan todella hyvin hakutulossivulla (SERP), koska ovat parhaimpia ensikosketuspisteitä sellaiselle hakijalle, joka ei tunne yritystäsi tai blogiasi entisestään.

Laita rasti tähän ruutuun, jos kyseinen sivu on kulmakivi-sisältöä.

Hakutulosnäkymän optimointi

Optimoit hakutuloksissa näkyvän tiedon SEO otsikolla (title tag), kestolinkillä (permalink) ja meta-selostuksella (meta tag).

SEO otsikko

SEO otsikon luomisessa kannattaa ottaa huomioon muutama perusasia. SEO otsikkon kirjoittaminen on olennainen taito, kenelle tahansa, joka haluaa hyvin näkyvät sivut.

Otsikko on ensimmäinen asia, jonka hakija näkee hakulutossivulla. Otsikon tarkoitus herättää lukijassa kiinnostus lukea sisältöäsi enemmän, jotta hän klikkaa hakutulossivulta blogillesi.

Google käyttää otsikkoa sivun aiheen päättelemiseen ja otsikon CTR-lukua määrittelemään, kuinka hyvin sivusi vastaa tiettyjä avainsanoja ja säätää näkyvyyttäsi hakutulossivulla sen mukaan.

Kestolinkki

Kestolinkki näkyy, kun sivua jaetaan esim. sosiaalisessa mediassa. Suositeltavaa on, että kestolinkki on yksinkertainen ja kuvaileva. Suosituin tapa on päättää linkki (1) artikkelin nimeen ja joissakin tapauksissa (2) kategorialla ennen sitä:

  1. omadomain.fi/artikkelin-nimi
  2. omadomain.fi/kategoria/artikkelin-nimi.

Osoiterakenteen yleisasetuksiin pääsee kohdasta Asetukset » Osoiterakenne.

Meta selostus

Meta-tägi on olennainen osa menestystäsi hakutulokissa ja uusien kävijöiden hankkimisessa.

Meta selostus on 320 merkkiä pitkä kuvaus, joka tiivistää sivun sisällön. Meta selostuksen tarkoitus on saada hakija klikkaamaan hakutulossivulta blogillesi – sen tarkoitus on siis nostaa CTR-liikennettä sivuillesi ja se on olennainen osa hakukoneoptimointia.

Uudelleenohjauksen asettaminen Yoast SEO lisäosalla

Kaksoissisältöä kannattaa välttää kaikin keinoin, koska se heikentää sivuston arvoa Googlen mittojen mukaan. Kun sinulla on tarvetta samantyyppiselle sisällölle, joka saattaa kilpailla keskenään kannattaa sinun käyttää uudelleenohjausta.

Uudelleenohjauksen (canonicalisation) voi asettaa helposti Yoast SEO lisäosan asetukset-välilehdeltä.

 

Kirjoita Canonical URL kohtaan pääsivu, jota kyseinen sivu tukee. Kaksoissisällön valvonta on todella tarkkaa, koska Google pyrkii aina näyttämään hakijoille uniikkeja tuloksia eikä näytä samalta sivustolta kahta linkkiä peräkkäin.

Käyttämällä uudelleenohjausta varmistat, etteivät omat sivusi kilpaile keskenään Googlen hakutuloksissa (joka heikentää niiden mahdollisuuksia sijoittua hyvin) vaan kannustat yhtä pääsivua sijoittumaan todella hyvin, koska sillä on muita sivuja, jotka tukevat sitä.