Kuinka myyt blogisi

Blogin valmisteleminen myymistä varten on oikeastaan blogin arvon lisäämistä. Jokainen blogin pitäjä hyötyy tästä, oli hänellä tavoitteena myydä blogi tai ei. Näillä vinkeillä pystyt vähentämään bloggaamisen stressiä ja lisäämään blogin tuottamia tuloja ilman, että se vaatii jatkuvaa huomiotasi. Jos joku päivä päätät myydä blogisi varmistat, että saat siitä parhaan mahdollisen hinnan.

Miksi blogin myymistä kannattaa harkita tarkkaan?

Rakennat blogin, saat sen tuottamaan säännöllistä tuloa ja sitten myyt sen sopivaan hintaan. Kuulostaako hyvältä?

Ennen kuin päätät myydä blogisi kannattaa sinun ottaa muutama asia huomioon. Kaksi suurinta asiaa, joita kannattaa miettiä ovat:

  1. Tunnetekijät – olet ehkä innostunut blogin myymisen ajatuksesta mutta tuletko kaipaamaan sitä, kun se kerran on myyty? Jos olet perustanut blogin oman intohimosi ympärille ja koet sen melkein olevan osa itseäsi tuntuuko se hyvältä, että myymisen jälkeen kaikki työsi – logo ja grafiikat, artikkelit, design, ottamasi kuvat – kuuluvat kaikki uudelle omistajalle?
  2. Rahalliset tekijät – iso rahasumma pankkitilillä myymisen jälkeen on erittäin innostavaa mutta sinun pitää selvittää, kuinka pitkälle se summa riittää, mihin aiot käyttää rahat, aiotko sijoittaa ne uudelleen ja onko lyhyellä aikavälillä yksi isompi summa parempi kuin blogin pitäminen 5 tai 10 vuotta?

Jos harkitset blogisi myymistä, kannattaa sinun ensin ottaa pari viikkoa ja miettiä onko se, mitä oikeasti haluat. Jos blogi on sinulle merkittävä tulonlähde varmista, että sinulla on ensin muita projekteja, jotka tulevat täyttämään blogin jättämää vajetta.



Mitä ostajat hakevat blogissa?

Kukaan ei osta blogia vain, koska on intohimo johonkin aiheeseen. Blogi ostetaan, koska se nähdään hyvänä yritystoimintana. Ostajat siis etsivät hyvää toimintamallia. Heitä ei niin kiinnosta ne asiat, joita bloggaajat monesti stressaavat – seuraajien määrää, sivuvierailuita jne.

Ostajia kiinnostaa:

  • Kuinka paljon blogi tuottaa
  • Kuinka paljon aikaa käytät blogin ylläpitoon
  • Kuinka paljon blogilla on kuluja

Toki blogi, jolla on paljon vierailuja, uutiskirjeen tilaajaa ja sosiaalisen median seuraajaa on houkuttelevampi ja ostajat saattavat haluta keskustella kanssasi siitä, kuinka pyörität blogiasi. Ensisijaisesti heitä kuitenkin kiinnostaa, kuinka paljon blogilla voi tienata rahaa, joten älä liiaksi stressaa tykkäysten ja seuraajien yms. määriä.

Sen sijaan sinun kannattaa keskittää huomiosi on siihen, tekeekö blogisi sitä, mitä haluat sen tekevän? Kuka tahansa ostaja, joka on halukas maksamaan blogista haluaa olla varma siitä, että saa hyvän tuoton sijoitukselleen.

Kuinka määrittää blogin arvo?

Blogin arvo määritetään samalla tavalla kuin minkä tahansa yrityksen arvo. Ota tarkasteluun blogin tuottama voitto. Blogin arvo on yleensä kuukausittaisen tai vuotuisen voiton kerroin.

Koska kyse on voitosta, ei pelkästään tulosta, on sinun vähennettävä kaikki blogin kulut kuukausittaisesta tai vuotuisesta tulosta. Muista vähentää summasta myös oma vaivanpalkkasi, joka on blogiin sijoittamasi työ.

Ostajia tulee kiinnostamaan, kuinka monta tuntia käytät blogiisi joka kuukausi. Sinun tulee siis myös määrittää rahallinen arvo työllesi, joka vähennetään tuloista. Jos myyt blogiasi välittäjän kautta, he voivat suositella sinulle tiettyä summaa per tunti – muuten olet vapaa määrittelemään oman työsi arvon per tunti.

Aika usein suositellaan, että tuntipalkka on 20 euron paikkeilla. Ota huomioon kaikki blogia varten tekemäsi työ. Sisällön tuotanto ei välttämättä ole vain kirjoittamista vaan siihen voi myös sisältyä kuvien ottaminen ja muokkaaminen, videoiden tekeminen, aika, jonka käytät markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan jne.

Kertoimet vaihtelevat mutta hyvä lähtökohta on:

  • kuukausittainen voitto x 20 alle 3 vuotta vanhalle blogille
  • kuukausittainen voitto x 30 yli 3 vuotta vanhalle blogille

Kuukausittainen voitto on keskimääräinen kuukausivoitto (koska voitot voivat vaihdella kuukausitasolla suurestikin) – eli jaa koko vuoden voitto 12 kuukaudella.

Esimerkiksi matkailublogi, jolla on vakaat tulot, suuri yleisö ja potentiaali kaupallistamistapaan (monetisointiin), jota ei jo ole käytössä voi olla kiinnostava sellaisille ostajille, jotka hakevat passiivista tuloa ja haluavat kustantaa blogilla omaa matkustamistaan.

Riippuen blogistasi ja mitä tarkalleen tarjoat, voit joutua neuvottelemaan hinnasta, kun olet löytänyt ostajan. Jos olet myymässä blogia, jonka voitot ovat kasvaneet tasaisesti esimerkiksi viimeisen 3 tai 6 kuukauden aikana, voit perustaa laskelmasi viimeisen puolen vuoden voittoihin – mutta tällöin joudut todennäköisesti laskemaan kerrointasi vastaavasti.

Myytävä blogi kannattaa rakentaa WordPressillä

26% verkosta on WordPressillä tehtyä. Jos olet tosissasi blogin myymisen kanssa ja haluat saada siitä parhaan mahdollisen hinnan – etenkin jos blogin arvo on kymmenissä tuhansissa euroissa – blogin pitää olla WordPressillä. Miksi?

WordPress on bloggaajan unelma. Siihen on saatavilla kymmeniä tuhansia lisäosia, jotka vaikuttavat blogin toimintaan, se on täysin muokattavissa Googlea varten ja sillä on hyvät toiminnallisuudet kirjoittamiselle ja julkaisemiselle.

Jos blogisi ei ole WordPressillä, et anna itsellesi parasta mahdollisuutta. Hanki siis oma domain osoite (kahviblogi.fi eikä kahviblogi.blogspot.com) ja ala käyttämään WordPressiä mahtavan blogin rakentamiseen jo tänään.



Kuinka myydä blogi

Blogin voi myydä välittäjän tai välittäjä-verkkosivun kautta sekä itse. Välittäjä-verkkosivua, kuten Flippa, kannattaa käyttää vain matalan arvon blogeille – alle 10 000€:n arvoisille blogeille. Sitä arvokkaammat blogit kannattaa myydä varsinaisen välittäjän kautta tai suoraan itse.

Välitys-sivuston kautta myyminen on suhteellisen selkeää – luot tilin, täytät kaikki tarvittavat tiedot ja odotat tarjouksia. Välittäjän kautta myydessä voit valmistautua parin päivän raha-asioiden järjestelyyn, koska sinun tarvitsee todistaa kaikki kulut kuiteilla ja muuntaa tiedostot tarvittavaan muotoon.

Sinun tulee myös valmistautua kirjoittamaan blogistasi paljon ja selittämään potentiaalisille ostajille, mistä blogissa on kyse, miksi se on hyvä sijoitus, mitä tehtäviä sinä suoritat päivittän/kuukausittain/viikottain jne.

Kun olet saanut kaiken tiedon kasaan, voit valmistautua siihen, että ostajat ja/tai välittäjät tulevat takasin lisäkysymysten kera ja haluavat, että todistat erilaisia asioita ja näytät lisää kuitteja.

Blogin myyminen siis tulee kestämään hetken, joten älä odota, että saat sen myytyä heti. Valmistaudu siihen, että koko prosessi tulee ainakin kestämään joitakin viikkoja. Kun alustava työ on tehty, välittäjä kertoo sinulle, mihin hintaan haluaa laittaa blogin myyntiin. Kun olet sopinut hinnasta välittäjän kanssa, välittäjä lähettää tiedon omille asiakkailleen ja listaa blogin omille sivuilleen.

Ostajat saattavat haluta keskustella kanssasi puhelimessa ja haluavat todennäköisesti nähdä Google Analytics tilisi sekä muut mahdolliset blogiisi liittyvät tilit (esim. affiliate markkinointi). Ostajien kanssa voidaan myös käydä sopimusneuvotteluita ja mahdollisesti tinkiä hinnasta.

Kun käytät jonkinlaista välittäjää, on sinun otettava huomioon, että tulet maksamaan välityspalkkiota blogisi myynnistä. 15% on tavanomainen palkkio mutta tämä voi vaihdella välittäjien välillä ja siitä kannattaa kysyä ja keskustella ennen kuin sovit blogisi myynnistä.

Välittäjän kautta myydessä sinun ei tarvitse asioida potentiaalisten ostajien kanssa ja välittäjät neuvottelevat vain niiden ostajien kanssa, jotka oikeasti ovat vakavissaan blogisi ostamisesta. Sinun tällöin ei myöskään tarvitse jakaa tulovirtojasi kaikkien ostajien nähtäväksi.

Monet ostajat myös suosivat välittäjän kanssa asiointia, koska tietävät välittäjien tarkastavan blogien tiedot valmiiksi ja väärän tiedon antamien on tätä kautta vaikeampaa. He usein myös vaativat potentiaalisilta ostajilta palautettavan käsirahan sitä vastaan, että he pääsevät blogisi tietoihin käsiksi. Tämä auttaa pitämään utelevat ja mahdolliset kilpailijat käden ulottuvilla.

Kun blogillesi on löytynyt ostaja, välittäjä myös tekee itse myyntiprosessista suhteellisen kivutonta – välittäjä neuvottelee, kirjoittaa sopimukset ja varmistaa, että sinua ei huijata niin, että blogisi viedään mutta maksua ei kuulu.

Jotkut välittäjät kertovat, kuinka he hinnoittelevat blogisi ennen kuin näytät heille blogisi tiedot, toiset keskustelevat hinnoittelusta vasta sen jälkeen, kun ovat nähneet blogisi datan. Useimmilla välittäjillä on sivuillaan laskin, jonka avulla voit arvioida blogisi arvoa.

Blogin myyminen ilman välittäjää

Jos et halua käyttää välityspalvelua blogin myymiseen, voit myydä blogisi itse suoraan ostajalle. Tässä on sekä hyviä että huonoja puolia.

Toisin kuin välittäjän kautta, blogin myynnin prosessi tulee vaihtelemaan riippuen siitä, kuinka vaativa ostaja on. Myynnin vaiheet ovat suurelti samat – päätät myydä blogin, valmistelet blogin myyntiä varten, etsit ostajia (tämä voi olla vaikein vaihe ilman välittäjää), lyöt päätäsi seinään neuvottelet hinnasta, laadit sopimuksen (jonka molemmat osapuolet hyväksyvät), saat maksun (kannattaa käyttää vakuustiliä) ja luovutat sivuston ja materiaalit (domain nimi viimeisenä!) uudelle omistajalle sekä autat häntä pääsemään alkuun blogin pyörittämisen kanssa. Se on aina hyvä merkki siitä, että ostaja on tosissaan, jos hän pyytää sinulta puolen vuoden perehdytysjaksoa.

Jokainen prosessi on hieman erilainen, kun myyt suoraan ostajalle. Myydessä on kuitenkin hyvä tietää perusvaiheet, jotka yleensä sisältyvät kaikkiin myynteihin. Blogi on arvokas verkkokiinteistö, josta olet luopumassa, joten sinun on hyvä selvittää ostajasta mahdollisimman paljon ennen myynitä. Älä kiirehdi ja tarkista, että saat kaiken tehtyä niin, että sinulla on mukava olla.

Mitä hyötyjä on yksityisestä myynnistä?

  • Ei palkkioita. Ellet käytä maksusivustoa, joka perii maksuja maksutapahtumasta.
  • Ei rajoitteita. Sinua ei sido esim. välittäjäpalvelun säännöt ja voit käyttää sopivan ostajan löytämiseen niin paljon aikaa kuin haluat. Sinulla on myös vahvempi neuvotteluasema, kun tavoitteena ei vain ole löytää korkeimman hinnan tarjoavaa.
  • Parempi hinta. Monet myyjät kokevat saavansa paremman hinnan myymällä yksityisesti, koska heitä ei sido vakiintuneiden markkinoiden standardi hinnoittelu. Tämä tietysti on hyvin tapauskohtaista ja riippuu täysin blogistasi ja toimialastasi.

Mitkä ovat yksityisen myynnin huonot puolet?

  • Korkeampi riski. Et tiedä ostajasta tai heidän aikeistaan mitään. Yrittääkö ostaja huijata sinua? Onko ostaja kilpailijasi, joka yrittää nähdä metodiasi ja blogin statistiikkaa? Yksiyisessä myynnissä on oltava tarkkana.
  • Ei tukea. Kun myyt blogin välityspalvelun kautta saat paljon tuke ja apua ostajien seulontaan ja tarkistukseen. Saat yleensä myös apua, jos jokin tuntuu olevan pielessä ostajan kanssa. Yksityisessä myynnissä tukiverkkosi on paljon pienempi.
  • Ennemmän stressiä. Koska joudut itse tekemään kaiken ja olemaan vastuussa kaikesta, voi se olla paljon stressaavampaa kuin välityspalvelun käyttäminen. Tämä on taas erittäin yksilöllistä ja joillekin ihmisille yksityinen myynti vain sopii paremmin.

Välityspalvelu, kuten Flippa, on hyvä paikka aloittaa, jos et ole myynyt blogia aikaisemmin. Sivusto ohjaa sinut koko prosessin läpi ja riskit ovat pienemmät kuin itse myydessä. Tietenkin sinun pitää itse olla tarkkana vaikka myytkin välityspalvelun kautta mutta ensikertalaiselle se voi olla hyvin opettavaista.

Sopimuksen tekeminen blogillesi

Yksi tärkeimmistä asioista blogin myynnissä on sopimuksen teko. Varmista, että myyntisopimus on sellainen, jonka voit huoletta allekirjoittaa. Jos sinä olet myytävän blogin kasvona tai jos blogissa on kuvia ystävistästi tai perheenjäsenistäsi sisällytä sopimukseen lausekkeet siitä, miten tuleva omistaja saa käyttää kuvia.

Varmista myös, että välittäjäsi ymmärtää tarpeesi myyntisopimuksen kanssa ja tekee sellaisen sopimuksen, johon olet tyytyväinen. Ostajalla saattaa myös olla jotakin vaatimuksia, jotka hän haluaa sisällyttää sopimukseen. Esimerkiksi hän voi haluta, että sinä et saa aloittaa kilpailevaa blogia ainakaan kahteen vuoteen, jotta hänen sijoituksensa arvo pitää kutinsa. Ostaja voi myös haluta, että sinä opastat hänet blogin käytön alkuun.

Erillinen lauseke määrittelee, kuinka sinulle maksetaan. Ostajalla voi olla muutama viikko aikaa varmistaa, että kertomasi luvut pitävät paikkansa. Toiset välittäjät siirtävät maksun sinulle heti, kun sivusto on luovutettu ostajalle.

Jos sinulla on huolia siitä, kuinka uusi omistaja käsittelee blogiasi ja sen varoja, keskustele asiasta välittäjän ja ostajan kanssa etukäteen, jotta sinulle sopiva ratkaisu löytyy.

Blogin luovuttaminen ostajalle

Kun ostaja on siirtänyt rahat erilliselle talletustilille, alat tekemään blogin siirtoa. Välittäjä voi auttaa tässä prosessissa.

Luovutukseen on hyvä idea luoda luovutuslista, josta näet kaiken tarvittavan, mm.:

  • kuinka blogiin pääsee kirjautumaan
  • sosiaalisen median käyttäjätunnukset
  • mitä kumppanuusmarkkinointitilejä uusi omistaja tarvitsee
  • kuinka pyörittää blogia päivittäin.

Tämän lisäksi sinun pitää siirtää domain (blogin osoite) uudelle omistajalle ja luovuttaa kaikki blogiin liittyvät tiedostot (esim. media, kuvat, brändielementit, affiliate kumppaneiden yhteystiedot jne.). Voit käyttää tähän pilvipalvelua, joka helpottaa isojen tiedostojen siirtoa.

Luovutuksen aikana kannattaa olla vapaasti tavoitettavissa, jos välittäjä tai ostaja tarvitsevat apua ja sinun tarvitsee käyttää aikaa puheluihin. Mitä nopeammin saat kaiken luovutettua uudelle omistajalle, sitä nopeammin saat maksun.



Blogin myyntilistauksen kirjoittamisesta

Emme voi puhua blogin myymistestä ilman, että käsittelemme myyntilistauksen kirjoittamista. Hyvä myyntilistaus antaa ostajalle selvän kuvan siitä, mitä hän on ostamassa. Hyvä listaus mainostaa blogiasi hyvin, luo luottamuksen tunnetta ostajissa, että tiedät, mitä olet tekemässä ja lisäävät myynnin mahdollisuuksia.

 

Top 4 vinkkiä blogin myymiseen (tai blogin arvon lisäämiseen)

1. Ala etääntymään blogistasi 12 kuukautta etukäteen

Tarvitset 12 kuukautta blogista etääntymiseen, koska et voi muuttaa mitään juuri ennen myymistä. Jos alat muuttamaan blogia tai poistamaan osia, ostajalla on perusteltu syy epäillä, että antamasi tiedot tuotoista eivät pidä paikkaansa. Mitä blogissasi on vaikuttaa siihen paljonko se tuottaa.

Blogi, joka näyttää siltä, että se on sinusta riippuvainen ei ole ostajille kovin houkutteleva. Voit alkaa käyttämään nimimerkkiä etukäteen ja rajoittaa omaa osallistumistasi blogiin (esim. vähemmän kuvia sinusta).

Etenkin, jos sinua hermostuttaa oman imagosi myyminen jollekin toiselle. Jos sinusta tuntuu, että olet myymässä osaa itseäsi ala poistamaan kaikkea, mitä et halua myydä blogistasi. Tämä on varmempaa kuin ehtojen lisääminen myyntisopimukseen ja toivoa, että ostaja noudattaa niitä.

Voit harkita myös henkilökohtaisimpien postausten poistamista.

Jos etäännytät itsesi myös blogin päivittäisestä hoidosta, teet siirron uudelle omistajalle helpommaksi. Jos sinulla on esimerkiksi virtuaalinen assistentti, joka osaa hoitaa blogin päivittäiset asiat, uusi omistaja voi esimerkiksi palkata hänet, kun blogi vaihtaa omistajaa.

Vaikka et olisi myymässä blogiasi, voit hyötyä näistä vinkeistä. Esimerkiksi on hyvä säännöllisin väliajoin arvioida, kuinka paljon haluat jakaa itsestäsi ja perheestäsi lukijoidesi kanssa. Myös päivittäisten toimintojen tehostaminen ja niistä etääntyminen voi olla loistava tapa vähentää omaa stressiä ja keskittyä kaikista tärkeimpiin asioihin.

2. Keskity passiivisiin tulonlähteisiin

Blogisi arvo määräytyy sen mukaan, kuinka paljon voittoa teet. Helpoin tapa lisätä voittomarginaalia on tehostaa toimintaa ja tienata enemmän rahaa vähemmällä vaivalla. Tämä on onneksi helppoa saavuttaa.

Hakukoneoptimointi on olennainen osa liikenteen kasvattamisessa. Kun saat sivullesi tarpeeksi kävijöitä pystyt kaupallistamaan blogisi eri tavoin, esimerkiksi kumppanuusmarkkinoinnilla. Kun blogi tienaa paljon rahaa sillä myös on korkeampi arvo, koska sillä on potentiaali passiiviseen tuloon.

Tämä on yksi helpoimmista asioista, jolla lisäät blogisi arvoa. Nopea ja helppo hakukoneoptimointiopas ohjaa sinut alkuun ja pääset toteuttamaan todellista muutosta blogillasi heti.

Myös kohdeyleisösi tunteminen ja heille oikeanlaisen sisällön luonti on avainasemassa, kun haluat enemmän kävijöitä. Kumppanuusmarkkinointi on tehokkainta, kun blogisi houkuttelee lukijoita, jotka ovat valmiita ostamaan.

Hakukoneoptimointi on tehokas työkalu näiden lukijoiden löytämiseen, koska voi kirjoittaa artikkeleita käyttämällä avainsanoja ja -lauseita, joita ihmiset käyttävät ollessaan ostomielentilassa. He haluavat ostaa jotakin ja sinun tarvitsee vain ohjata heidät oikeaan suuntaan. Nämä “ostoavainsanat” ilmaisevat lauseet, kuten “paras kahvikone”, “kahvikone arvostelu” ja “eniten myydyin kahvikone”.

Kahvin ystävän blogi siis voi tässä tilanteessa julkaista artikkelin, joka auttaa kävijöitä löytämään itselleen parhaiten sopivan kahvikoneen ja käyttää affiliate linkkejä. Jos saat sivustosi Googlen paraatipaikalle – noin top 5:een – voit saada paljon tuloja jatkuvasti hyvin pienellä vaivalla.

Jo parilla hyvällä artikkelilla, jotka sijoittuvat hyvin Googlessa ja joissa on affiliate linkkejä, voit tienata kaikkea satasista pariin tuhanteen euroon kuukaudessa. Kun kerrot tämän esimerkiksi 30:llä, olet lisännyt blogisi arvoon kymmeniä tuhansia euroja. Jos et halua myydä blogiasi, olet silti tienannut omaan taskuusi hyvät rahat.

Voit tienata passivista tuloa blogillasi myös näyttämällä mainoksia tai myymällä tuotteita, jotka eivät tarvitse paljon jatkuvaa huoltoa tai tukea (esim. e-kirjat). Lue myös 18 tapaa, jolla voit tienata rahaa blogillasi.

3. Tee blogistasi virtaviivainen käyttökokemus

Sisältö on se syy, miksi kävijät vierailevat blogillasi. Et missään nimessä halua, että blogisi ulkonäkö karkottaa kävijöitäsi. On todella tärkeää, että sinulla on kaikki elementit kohdallaan, jotta lukijoiden on helppo navigoida sivustollasi, tilata uutiskirje ja kommentoida yms.

Ajattele, jos kirjoittaisit kolmiosaisen artikkelin siitä, kuinka huulipunan käyttäjät nielevät muovia, joka vaikuttaa kehon hormoonitasapainoon. Tätä artikkelia jaettaisiin ja siitä tulisi erittäin suosittu. Tuhannet kävijät alkavat vierailemaan sivustollasi mutta et ole antanut heille helppoa tapaa siirtyä artikkelin eri osiin. Menettäisit paljon lukijoita jo ensimmäisellä sivulla. Tällaiset navigointiongelmat ovat erittäin yleisiä.

Blogisi design ja käyttäjäkokemus lisäävät sivujen näyttökertoja (page views), kävijöiden vuorovaikutusta ja tilaajien määrää. Blogin designin tulisi kannustaa kävijöitä tutkimaan sisältöäsi syvemmin, tarkastelemaan kategorioita ja ostamaan tuotteita affiliate linkkien kautta. Mikään näistä ei ole sattumaa vaan hyvän käyttäjäkokemuksen suunnittelua.

4. Lakkaa huolehtimasta kävijä- ja seuraajamäristä

Paras tapa saada blogistasi enemmän voittoa on karsimalla kaikki turhat, tarpeettomat ja vähemmän tärkeät tehtävät (esimerkiksi kasvattamalla passivista tuloa). Tällöin sinun ei tarvitse tehdä niin paljon töitä, joka kasvattaa voittomarginaaliasi.

Käy säännöllisesti tehtävälistaasi läpi ja karsi pois sellaiset tehtävät, jotka eivät suoraan edistä blogisi tavoitteiden saavuttamista. Jos haluat tienata enemmän rahaa kumppanuusmarkkinoinnilla voit lopettaa sokean kävijämäärän kasvattamisen ja keskittyä enemmän oikeiden kävijöiden houkuttelemiseen.

Joskus tapojen muuttaminen voi olla vaikeaa, esimerkiksi sosiaalisesta mediasta luopuminen. Jos jokin kuitenkin vain imee energiaasi eikä oikeastaan tuota tulosta, voit vain päätellä, ettei se ole sinun blogillesi oikea tapa hankkia niitä oikeita kävijöitä. Keskitä siis energiasi niihin asioihin, jotka edistävät asiantuntijuuttasi ja auktoriteettiasi (ja sitä kautta Googlessa sijoittumista).

Myydä vai eikö myydä?

Blogisi myyminen on erittäin henkilökohtainen päätös. Jos harkitset blogisi myymistä (tai haaveilet siitä) kannattaa sinun työstää yllämainittuja asioita omalla blogillasi. Jos päätät myydä blogin, olet paremmin valmistautunut siihen.

Jos päätät pitää blogin itselläsi, saat enemmän tuloja pienemmällä työmäärällä. Voit tällöin arvioida blogisi sisältöä ja sen osuvuutta kohderyhmääsi, lisätä tapoja, jolla tienaat blogilla rahaa tai vaikkapa perustaa verkkokaupan.