Google Panda ja Penguin päivitykset

Googlen Panda ja Penguin päivitykset luotiin tuottamaan parempia hakutuloksia käyttäjille. Niillä on suuri vaikutus siihen, mitä hakijoille näytetään ja ne kertovat paljon siitä, minkälaista sisältöä Google haluaa sivujen tekijöiden tuottavan.

Panda (2011) ja Penguin (2012) päivitykset lanseerattiin rankkaamaan verkkosivuja tehokkaammin. Molempien tehtävä on vähentää huonolaatuisten tulosten ilmestymistä hakutulossivulle. Google haluaa varmistaa, että käyttäjät saavat vain hakukyselyn aiheeseen liittyvää ja korkealaatuista sisältöä hakutulossivulla ja Panda ja Penguin toimivat ikään kuin hakutulossivun sheriffeinä.

Mikä on Google Panda?

Panda julkaistiin helmikuussa 2011 ja siihen on tullut useampi päivitys sen jälkeen. Pandan tarkoitus on siivilöidä pois sivut, joissa sisältö on huonolaatuista tai sitä on hyvin vähän. Google haluaa toimittaa korkealaatuista sisältöä käyttäjille ja yksi keskeinen kriteeri on, että sitä on tarpeeksi. Mitä enemmän sisältöä sivullasi on ja mitä pitempiä blogiartikkelisi ovat (sen lisäksi, että ovat korkealaatuisia) sitä enemmän Google arvostaa sivustoasi ja tarjoaa sitä hakijoille.

Mikä on Google Penguin?

Penguin julkaistiin pian Pandan jälkeen huhtikuussa 2012 ja se keskittyy enemmän hakukoneoptimoinnin kuin sisällön rikkomuksiin. Sen tarkoituksena on rankaista sivustoja, jotka käyttävät Black Hat hakukoneoptimointitekniikoita ja strategioita.

Black Hat optimointi keskittyy sisällön ja sivujen optimointiin hakukoneita eikä ihmisiä varten ja käyttää niitä tekniikoita, joista hakukoneet nykyään rankaisevat sivustoja (avainsanojen toistoa, näkymätöntä tekstiä, verhoamista jne.)

Kuinka noudattaa Panda ja Penguin ohjeita?

  1. Kirjoita vain korkealaatuista sisältöä. Google haluaa antaa käyttäjilleen vain mahdollisimman hyviä hakutuloksia, joten mitä parempaa sisältöä tuotat sitä arvokkaammat sivut sinulla on.
  2. Poista tai kirjoita uudelleen huonolaatuinen sisältö ja uudelleenohjaa kaksoissisältö niin, että se on sääntöjen mukaista. Pyri kuitenkin ensisijaisesti välttämään kaksoissisältöä.
  3. Keskity korkealaatuisiin paluulinkkeihin. Yksi paluulinkki korkealaatuiselta domainilta on 10.000 huonolaatuisen paluulinkin arvoinen. Huonolaatuiset paluulinkit heikentävät sijoittumistasi hakutuloksissa.
  4. Tee optimoitua sisältöä. Opettele ainakin hakukoneoptimoinnin perusasiat, jotta sisältösi on Googlen löydettävissä ja ymmärrettävissä. Lue hakukoneoptimoinnin opas, joka opettaa sinut ymmärtämään hakukoneita ja näyttää, miten teet hakukoneoptimoinnin perusteet helposti joka kerta, kun luot sisältöä.
  5. Luo sisältöä ihmisille. Vaikka sisällön ja sivujesi kannattaakin olla optimoituja hakukoneille kannattaa muistaa, että luot ensisijaisesti sisältöä ihmisille. Keskity sisällön laatuun ja luettavuuteen ja luo sellaista sisältöä, jota kohdeyleisösi haluaa.

Mistä tietää onko sivut optimoitu ihmisiä vai hakukoneita varten?

Jos sivustoasi on optimoitu liikaa, voit olla varma, että Google rankaisee sijoitusmahdollisuuksiasi. Varmista, ettei sivuillasi ole seuraavia ongelmia:

  • huono sisäinen linkkirakenne
  • näkymätöntä tai piilotekstiä
  • liikaa sisäisiä linkkejä
  • liikaa uudelleenohjauksia
  • liikaa pop-up-ikkunoita