Miksi loistavaa sisältöä kannattaa luoda?

Loistavan sisällön tuottaminen on valinta. Voit valita, että käytät sen energian ja vaivan, mitä loistavan sisällön tekeminen vaatii rakentaaksesi menestyvän brändin. Voit myös valita, että menet sieltä, missä aita on matalin ja tuotat yksinkertaisesti vain sisältöä, mitä tahansa sisältöä. Tämä on kuitenkin tie, joka ei vie minnekään muualle kuin turhautumiseen ja ajan hukkaamiseen.

Jotta sijoitut hyvin hakutuloksissa, saat enemmän vierailijoita ja lisää liidejä, on sinun luotava loistavaa sisältöä – sitä oikeaa sisältöä, jota juuri sinun potentiaaliset asiakkaat etsivät, haluavat ja tarvitsevat.

Kun haluat luoda yhteyden ihmisiin, pitää sinun luoda jotakin, joka koskettaa heitä. Haluat, että he kiinnittävät huomiota, kokevat, ajattelevat ja tuntevat. Haluat, että he voivat kokea jotakin, joka muuttaa heitä, joka auttaa heitä, joka saa heidät innostumaan. Sisällöntuottajana pystyt luomaan kokemuksen, jolla on vaikutus muihin.

Ennen kuin alat tuottamaan sisältöä kannattaa sinun luoda itsellesi sisältösuunnitelma. Suunnittelemalla sisältösi teet siitä tarkoituksenmukaista ja tavoitteellista. Säästät myös aikaa suunnittelemalla, miten tuotat sisältöä.

Suunnitelman tekeminen ei kuitenkaan tarvitse olla pelottavan suuri tai saavuttamaton tehtävä, kun Search Brain auttaa sinut alkuun.

Mitä loistava sisältö on?

Loistava sisältö parantaa sijoittumistasi hakutuloksissa, tuo blogillesi enemmän vierailijoita, lisää bränditietoutta, tekee sinusta luotettavan tiedonlähteen ja ylipäänsä tekee netistä paremman paikan surffailla. Se puhuttelee lukijoitasi ja tarjoaa heille merkittävän tunnekokemuksen.

Loistava sisältö on sellaista, joka on räätälöity juuri niille ihmisille, jotka lukevat, haluaisivat lukea tai hyötyisivät sisällöstäsi. Tämä tarkoittaa, että sinun tarvitsee ensin tutustua kohdeyleisöösi ja selvittää, mitä he haluavat.

Ihmiset hakevat ratkaisuja elämänsä haasteisiin:

  1. He haluavat oppia jotakin tai kartuttaa tietämystään.
  2. He haluavat viihdykettä ja irtautumista arjesta.
  3. He haluavat tutkia maailmaa ja löytää uusia asioita.
oikeanlainen sisältö
Loistava sisältö on sellaista, jota kohdeyleisösi ei voi vastustaa.

Loistava sisältö ennakoi

Kun tiedät kenelle tuotat sisältöä, osaat paremmin myös vastata niihin kysymyksiin, joita lukijat eivät itse osaa vielä edes kysyä. Esimerkiksi tulevalla tai uudella kissan omistajalla ei ole samanlaista tietoa ja kokemusta kuin sellaisella ihmisellä, joka on omistanut kissoja ennestään. Hän on kuin tyhjä taulu, jolta puuttuu ne tiedot, jotka saattavat kokeneemmalle omistajalle tuntua itsestään selviltä ja tylsiltä.

Sinun kannattaa tehdä itsellesi selväksi minkä tasoiselle lukijalle kirjoitat, koska edistyneempi lukija ei pidä perusasioiden kertaamista yhtä hyödyllisenä kuin ensikertalainen eikä ensikertalainen tule ymmärtämään tai arvostamaan edistyneempää sisältöä samalla tavalla kuin kokeneempi lukija.

Päätä siis minkä tasoisille lukijoille kirjoitat ja ennakoi heidän kysymykset, haasteet ja tarpeet. Luomalla sisältöä, joka on lukijoillesi hyödyllistä autat heitä ja teet itsestäsi luotettavan tiedonlähteen.

Mitä sisältöä on jo olemassa?

Oman sisältösi määrittämiseen kannattaa myös kartoittaa, mitä kaikkea on jo olemassa. Katsomalla tarjontaa saatat huomata jonkin kohdan tai osa-alueen, jota voit parantaa tai johon voit tarjota jotakin lisää.

Mieti seuraavia:

  1. Ketä kilpailijani ovat?
  2. Minkälaista sisältöä kilpailijani tuottavat?
  3. Mitä lukijat minun aihepiirissäni kysyvät?
  4. Minkälainen sisältö on aihepiirissäni jo suosittua (tai herättää keskustelua)?

Jos sinulla on jo sisältöä, kannattaa sinun arvioida sekin uudelleen. Onko se tarkoituksenmukaista ja vastaako se lukijoidesi tarpeisiin? Mikä sisällöstäsi on menestynyt ja miksi?

Sinä olet sisältösi asiantuntija

Joko sinulla on ammattitaitoa, kokemusta tai tietoa jostakin ja haluat jakaa sen muiden kanssa. Vaikka aloittaisit blogin sen takia, että haluat oppia jotakin jota et jo osaa, olet oman oppimisprosessisi asiantuntija.

Kun pystyt luomaan sisällölläsi jotakin, mikä on muille hyödyllistä tulee sinusta sen sisällön asiantuntija vaikka et olisi sitä aluksi. Bloggaamiseen ei kukaan synny valmiina vaan kaikki oppivat ja kasvavat omaan tapaansa blogata kokemuksen kautta.

Kun jaat oman kokemuksesi ja näkökulmasi jostakin, on se arvokasta. Esimerkiksi jonkin alan ammattilaisena voit jakaa ajatuksiasi alasta, sen yleisistä toimintatavoista ja sen kehittämisestä - tämä on mielenkiintoista mm. muille alalla oleville ammattilaisille.

Pelkästään kopioimalla muiden sanomisia ja mielipiteitä et tuota mitään ainutlaatuista. Löydä oma äänesi ja uskalla käyttää sitä, bloggaamisessa on juuri kyse tästä mahdollisuudesta. Kuka tahansa voi saada oman äänensä kuuluviin internetin avulla -  se tässä on juuri se mahtava juttu. Sinun mielipiteesi ja tapasi ilmaista asioita tekee sinusta ainutlaatuisen.

Tee sisällölläsi hyvä vaikutelma

kukaan ei halua huonolaatuista sisältöä
Kukaan ei halua huonolaatuista sisältöä.
Unohda huonolaatuinen sisältö, koska kukaan ei jaksa lukea sitä. Ethän sinäkään jaksa lukea huonosti kirjoitettua tekstiä tai katsoa videota, jota ei ole hyvin tehty. Koska kukaan ei jaksa sitä lukea ei huonolaatuinen sisältö myöskään sijoitu hyvin hakukoneissa, koska hakukoneet seuraavat kuinka kauan käyttäjät viihtyvät minkäkin sisällön parissa.

Tuottamalla huonolaatuista sisältöä ajat vain lukijat kilpailijoidesi sivuille, jotka ovat onnistuneet tuottamaan parempaa sisältöä. Varmista siis, että tekstisi on hyvin kirjoitettua, tee siitä helppolukuista otsikoita käyttämällä, hyödynnä ajatusviivoja ja kappaleita, jotta lukijalle tulee selkeä tunne tekstissä etenemisestä. Muista myös lainattujen kuvien ja lähteiden maininta, jos sellaisia käytät.