Kuinka jakaa loistavaa sisältöä?

Kun olet saanut luotua loistavaa sisältöä, on aika hankkia sille lukijoita mutta mistä aloittaa? Pelkästään sisällön julkaiseminen omalle blogille ei riitä, jos tosissaan haluat kasvattaa lukijakuntaasi. Orgaanisessa haussa sijoittuminen vie aikaa ja siihen vaikuttaa mm. kuinka moni vierailija viettää aikaa sivuillasi eli nyt on aika lähteä hakemaan niitä lukijoita.

Se oikea sosiaalisen median kanava

Ehdottomasti paras paikka aloittaa sisällön jakaminen on siellä, missä ihmiset jo ovat - usein tämä tarkoittaa sosiaalista mediaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että menet kaikille mahdollisille sosiaalisille kanaville, mitä on ja alat pumppaamaan tuotoksiasi sinne.

Jos olet tehnyt työsi hyvin tutkimusvaiheessa, pitäisi sinulla jo olla käsitys siitä, missä juuri sinun kohdeyleisösi viettää aikaa. Heidän sisältöpreferenssinsä vaikuttaa myös siihen, missä sosiaalisessa kanavassa he viettävät aikaa - esim. visuaalista sisältöä suosivat viettävät yleensä paljon aikaa Instagramissa ja Pinterestissä.

Myös se, minkälaista sisältöä tuotat vaikuttaa siihen, mikä on hyvä kanava jakaa sitä - esim. akateemista, pitkämuotoista, hyvin tekstipainotteista sisältöä on turha lähteä jakamaan kuviin keskittyneeseen Instagramiin. Valitsemalla sosiaalisen median kanavat oikein pääset tehokkaimmin käsiksi juuri niihin lukijoihin, joita sisältösi eniten kiinnostaa.

Sosiaalinen Media Suomessa

Sosiaalisen median maisema näytti seuraavanlaiselta vuonna 2015:

facebook käyttö suomessa

Facebook

  • 2,4 miljoonaa käyttäjää
  • aktiivisimmat 15-25 vuotiaat

Facebook on mainosrahoitteinen yhteisöpalvelu, joka kokoaa kaikki yhteen hyvässä ja pahassa - kaveripiiristä löytyy niin nykyiset kuin entisetkin kolleegat, ikivanhat koulukaverit, tuttavuudet, joita ei ole koskaan tavannut kasvotusten, isät, äidit, lapset ja lastenlapset jne.

Varsinkin Facebookin suurin käyttäjäryhmän käytös on viime aikoina muuttunut enemmän yksityisempään suuntaan. 15-20 vuotiaat (94,2%) jakavat vähemmän tietoa omalla aikajanallaan ja enemmän ryhmissä ja yksityisviesteissä.

YouTube

  • 2,0 miljoonaa käyttäjää
  • 500,000+ tubettajaa Suomessa

YouTube:n luova yhteisö on määritellyt uudelleen viihteen, oppimisen ja shoppailun. YouTube on mullistanut, kuinka kulutamme digitaalista videosisältöä ja luonut uusia videogenrejä sekä satoja uusia popkulttuurin hahmoja.

YouTube:sta on tullut olennainen osa sitä, miten käytämme internetiä nykyään. YouTube:sta haetaan niin viihdettä kuin tietoakin ja sinne päädytään Google-haun kautta vaikka varsinaisesti videota ei haettukaan.

Informatiivista YouTube-sisältöä edustavat opetus- ja testivideot, jotka antavat kuluttajille lisätietoa tuotteista ja niiden toimivuudesta, joita et yleensä saa valmistajan sivuilta. Suurimmat YouTube-hittivideot ovat viihteellisiä - kaikkien aikojen katsotuin video on Korealaisen Psy:n "Gangam Style" ja top 40 lista on 99% musiikkivideoita. Vähiten tykättyjen videoiden listan ykköspaikalla on myös musiikkivideo.

Suosituimmat sisältötyypit YouTubessa 2016 (lähde mediakix.com):

  1. Tuotearvosteut - Think With Google huomauttaa, että 62% kuluttajista katsoo YouTube tuotearvostelu-videon ennen ostopäätöksen tekemistä.
  2. How-to eli opastevideot - opettavat tekemään jonkin tietyn asian ja ne voivat kerätä satoja tuhansia katselukertoja, kun niitä katsotaan uudelleen ja uudelleen.
  3. Vlogit eli video blogit kertovat tubettajan elämästä, tuntemuksista ja mielipiteistä. Suosituimmilla vlogeilla on miljoonia katsojia.
  4. Pelivideot - ehdottomasti yksi suosituimmista genreistä, joka keskittyy kaikkeen peleihin liittyvään. Suurimmilla vaikuttajilla on jopa miljardeja seuraajia.
  5. Komedia- ja sketsivideot - niitä jaetaan eniten ja niistä tulee helpoiten viraaleita. YouTube tähdistä on kovaa vauhtia tulossa isompia kuin perinteisistä julkkiksista.
  6. Haul-videot - esittelevät tubettajan saalista shoppailureissun jälkeen. Niistä on tullut muoti, koti ja kauneusvideoiden suosituimpia, koska esittelevät helposti uudet tuotteet ja saattavat sisältää myös tuotearvosteluja.




whatsapp käyttö suomessa

WhatsApp

  • 1,6 miljoonaa käyttäjää
  • viestintäkanava

WhatsApp ei varsinaisesti ole sosiaalinen media mutta se, miten ihmiset käyttävät sitä tekevät siitä todella suositun sosiaalisen kanssakäymisen kanavan. WhatsApp:ssä voi luoda niin monta keskusteluryhmää kuin haluaa ja jakaa kaikkea emojeista, kuviin ja video- sekä audiotallenteisiin.

Usein keskustelu, joka alkaa jossakin muualla siirtyy WhatsAppiin, kun keskusteluun osallistuvia henkilöitä halutaan rajata. WhatsApp:ssa ei tarvitse harrastaa samanlaista itsesensuuria kuin muissa julkisemmissa kanavissa (esim. Twitter), koska keskusteluryhmä koostuu yleensä tutuista.

WhatsApp käyttäjiä ovat kaikki aina nuorista eläkeläisiin asti. Nuorten WhatsApp käyttö on todella intensiivistä ja yleensä keskusteluryhmiä on helposti jopa yli kymmenen.

instagram käyttö suomessa

Instagram

  • 1,0 miljoona käyttäjää

Kuviin ja videopätkiin keskittyvä Instagram elää nykyhetkessä. Kuvia otetaan ja käsitellään muutamalla klikkauksella, jotta voidaan jakaa niitä asioita, mitä tapahtuu juuri nyt. Eilisillan kuvat tägätään aina #lategram-tunnisteella, jotta on selvää, etteivät ne kuvasta tämän hetken tapahtumia.

twitter käyttö suomessa

Twitter

  • 0,94 milj
  • palvelusta löytyy toimittajia ja poliitikoita

Twitter on pieni ikkuna maailmaan reaaliajassa. Keskustelut ovat moninaisia ja ne liikkuvat todella nopeasti. Twitter on myös usein ensimmäinen kanava, jossa uusi tieto asioista liikkuu nopeasti - esim. vaalitulokset ja alkavat kapinat.

Twitter kasvaa hitaasti mutta varmasti Suomessa keskustelukanavana. Viikottaiset aktiiviset tviittaajat hipoivat vuonna 2014 jo 50 000 rajaa. Yhä useammat TV-ohjelmat Suomessa myös käyttävät Twitteriä osana suoria lähetyksiä ja aktiivisena keskustelukanavana.

linkedin käyttö suomessa

LinkedIn

  • 0,88 miljoonaa käyttäjää
  • ammattilaisten verkosto

Kun olet jonkin alan ammattilainen, olet LinkedIn:ssä tai sinua ei ole olemassa. Jos sinulla ei ole LinkedIn profiilia, pidetään sitä epäilyttävänä ja sinut voidaan nähdä epäpätevänä. LinkedIn profiilin puuttuminen kertoo sinusta ammattilaisena. Työnantajat bongaavat usein työntekijöitä LinkedIn:stä ja ennen tai jälkeen työhaastattelun, mielenkiintoisen hakijan profiilia käydään tutkimassa tarkemmin.

LinkedIn yhdistää CV:n, työkontaktit ja mikrobloggaamisen. Se on markkinapaikka, jossa tarjotaan omaa osaamista, tutustutaan potentiaalisiin työnantajiin, luodaan uusia ja syvennetään asiakassuhteita. Aktiivisimmat käyttäjät ovat luonnollisesti työikäiset ja erityisesti suosittu se on valkokaulustyöntekijöiden kesken. LinkedIn on vahva kanava erityisesti B2B markkinoinnille.

Suomessa alle 20-vuotiaat eivät käytä palvelua ja se on suositumpaa Etelä- ja Länsi-Suomessa, joka johtunee koulutusasteesta. Käyttö on yleisesti enemmän hetkittäistä kuin jatkuvaa, kun palveluun saatetaan palata useamman kuukauden tauon jälkeen päivittämään kontakteja ja jatkaa keskustelemaan sitten muihin kanaviin. Aktiivisimmat käyttäjät – jotka myös kokevat hyötyvänsä eniten palvelusta verrattuna hetkittäisiin käyttäjiin – mikrobloggaavat ja jakavat sisältöä omilta alustoilta.

Valitaanko kanava koon perusteella?

Kyllä ja ei. Haluat tietenkin sellaisen kanavan, joka on yltänyt sellaisiin käyttäjämääriin, jotka riittävät sinulle. Iso koko ei ole ainoa kriteeri eikä välttämättä sinulle juuri se tärkein: joissakin tapauksissa isompi ei ole parempi. On yksilöllistä, minkä kokoinen yleisö on sinulle tarpeeksi iso.

Kun käyttäjät ovat sinulle juuri niitä oikeita käyttäjiä, et välttämättä tarvitse muuta. Muista - haluat saada juuri ne oikeat käyttäjät blogillesi, jotka ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstäsi - et vain mitä tahansa käyttäjiä.

Esimerkiksi monelle kuvakeskeiselle sisällölle Instagramin ja Pinterestin pienemmät käyttäjämäärät ovat enemmän kuin tarpeeksi, kun markkinarako ja sisältötyyppi kohtaavat. Mieti seuraavia kanavan valinnassa:

  1. Ovatko juuri sinun potentiaaliset lukijat ja asiakkaat kyseisellä kanavalla?
  2. Sopiiko kanava kohdeyleisösi käyttäjäprofiiliin?
  3. Onko kanavalla muita sinun alalta/aihealueelta olevia sisällöntuottajia?
  4. Sopiiko juuri sinun sisältösi formaatit kyseiselle kanavalle?

Mieti sisältöäsi kanavan valinnassa

Valitse sellaiset kanavat, jotka sopivat sisätlöösi ja sisältöstrategiaasi. Kun onnistut luomaan sellaista sisältöä, jota kohdeyleisösi rakastaa, löydät heidät aika varmasti niistä kanavstia, jotka keskittyvät juuri valitsemaasi sisältöformaattiin.

Sosiaalisen median kanavat voidaan jakaa seitsemään eri tyyppiin, joilla kaikilla on omat erityispiirteensä:

  1. Sekakanavat: Facebook, Twitter
  2. Kuviin keskittyneet kanavat: Pinterest, Instagram, Tumblr, Visual.ly
  3. Videoihin keskittyneet kanavat: YouTube, Vimeo, Vine
  4. B2B-keskeinen kanava: LinkedIn
  5. Online-yhteisöjen kanava: Google+
  6. Sijaintiin perustuvat kanavat: Foursquare, Yelp
  7. Niche kanava: Reddit, Google+, Imgur

Kuinka saada kanavasta kaikki irti?

Ehdottomasti suurin ja suosituin sosiaalisen median kanava on Facebook. Vaikka pääasiallinen kanavasi olisikin jokin muu, voi sinulle olla kannattavaa olla läsnä myös Facebookissa - vaikka sitten toissijaisena kanavana. Facebook on hyvä myös siksi, että sitä kautta ihmiset pääsevät suoraan kontaktiin blogisi ja brändisi kanssa.

Facebookin kautta pääset osalliseksi isompaa keskustelua, jota käydään blogisi aiheen tai toimialan ympärillä. Facebookissa ei kannata säikähtää kilpailua; koska se on niin iso, ovat kaikki muutkin blogit ja brändit siellä. Facebook voi kuitenkin olla sinulle arvokas kanava, jos saat kohdistettua sisältösi oikein.

Koska Facebook on niin suosittu kanava, on sinne hyvä suunnitella niin ilmaista kuin maksettuakin sisältöä. Facebookissa on hyvä keskittyä arvokkaisiin ja asiakaskeskeisiin päivityksiin. Facebook-mainonta on tehokkaimpia demografiseen dataan perustuvaa mainontaa, mitä on olemassa sosiaalisessa mediassa.

Facebook vaatii pitkäaikaista sitoutumista, koska siellä on kyse suhteiden rakentamisesta; yhteydenotot Facebook sivujen kautta ja vuorovaikutus kanssasi kannattaa aina huomioida. Älä siis mene naamakirjaan, ellet ole valmis sitoutumaan siihen tai jos yleisösi yksinkertaisesti ei ole siellä.

Muokkaa sisältöä sosiaaliseen mediaan sopivaksi

Kun olet päättänyt, missä sosiaalisessa mediassa olla läsnä, on aika jakaa sisältöäsi siellä. Pidä kuitenkin mielessä, että sinun ei tulisi vain jakaa sisältöäsi sellaisenaan. Pienimmillään sisällön muokkaaminen tarkoittaa päivityksen kirjoittamista kanavaan sopivaksi ja parhaimmillaan se tarkoittaa, että sinulla on sosiaalisen median jakamisen suunnitelma sisällöllesi.

Kun sinulla on suunnitelma siitä, kuinka jaat sisältöäsi sosiaalisessa mediassa, tulet saamaan parhaat tulokset. Jos olet läsnä eri kanavilla, tee niille kaikille omat päivitykset - mieti, mikä osa sisällöstä sopii parhaiten mihinkin kanavaan (esim. Facebookissa voi käyttää enemmän tekstiä ja Instagramissa painottuu itse kuvan kertoma tarina).

Tee sosiaaliseen mediaan omaa sisältöä

Pilko ja muokkaa alkuperäisestä sisällöstä leivänmurusia, joita levität eri kokoisina ja eri muotoisina eri kanaviin. Eri kanavilla on myös esim. eri kuvakoot, joten muista huomioida tämä päivityksiä tehdessäsi ja varaudu eri kanavien teknisiin vaatimuksiin parhaiden lopputulosten saamiseen.

Joissakin tapauksissa on myös hyvä luoda sisältöä, joka on pelkästään sosiaalista jakamista varten tehty (jota ei siis missään vaiheessa julkaista blogillasi). Käytä perustana blogisi sisältöä ja laajenna sitä sosiaalisen median kautta. Jos blogisisältöä luodessasi keksit jonkin idean, josta et saa tarpeeksi isoa sisältökappaletta blogille voit tehdä siitä sosiaalisen median sisältökappaleen, jolla rikastutat kanavaasi käyttäjille.

Sosiaalinen media on myös erinomainen paikka tehdä yhteistyötä muiden kanssa. Voit saada käyttäjät jakamaan omaa sisältöään sinun kanavallasi, saada yhteistyökumppaneitasi tekemään eksklusiivista sisältöä kanavallesi (ja sinä heidän kanavilleen) ja jakamaan sinun kanavallasi olevaa sisältöä omilla kanavillaan. Markkinointi on ihmislähtöistä ja sosiaalinen media on näyttämö, jossa sinulla on ulottuvillasi iso yleisö - ota tästä siis kaikki irti.