Kirjoita blogiartikkeli, joka sijoittuu paremmin Googlessa

Blogia kirjoittaessa voi olla hyvä käyttää jonkinlaista mallia artikkeleiden perustana. Mallin käyttäminen auttaa sinua järjestämään ajatuksiasi ja säästää aikaa. Mallia ei tarvitse seurata orjallisesti joka ikinen kerta mutta se antaa mukavan suunnan, jolloin on helppo nähdä tavoite, jota kohti työskentelet.

Blogiartikkelin anatomia säilyy suurinpiirtein samana oli aihe mikä tahansa. Eri julkaisujärjestelmät ja blogiteemat vaikuttavat ulkonäköön eri tavalla, joten sinun kannattaa aina varmistaa teeman asetuksista, että artikkeli näyttää hyvältä. Teeman asetuksista voit muuttaa mm. värejä, sivurakennetta ja fonttikokoja.

Blogiartikkelin 6 peruskomponenttia

Jokaisen blogiartikkelin yhteydessä on hyvä käydä nämä kaikki kohdat läpi ja varmistaa, että olet tehnyt ne. Lista ei ole tärkeysjärjestyksessä.

  1. Hyvä otsikko. Otsikko luetaan keskimäärin viisi kertaa useammin kuin teksti. Hyvä otsikko kuvastaa artikkelin sisältöä, on helposti ymmärrettävä ja kutsuu lukijan jatkamaan lukemista otsikon jälkeenkin. Hakutuloksissa houkutteleva otsikko ohjaa liikennettä sivuillesi, koska otsikko joka ei vastaa hakijan tarpeisiin jää useimmiten hakijoilta klikkaamatta.
  2. Hyvä johdanto. Otsikon jälkeen tärkein komponentti on ingressi, joka vahvistaa lukijalle, että artikkelissa käsitellään niitä asioita, mitä otsikossa ja hakutuloksessa luvattiin. Johdanto ottaa otsikon ja laajentaa sitä; kertoo lukijalle, mitä hän saa lukemalla loput artikkelista. Kun hakija on kerran päätynyt sivullesi on tämä mahdollisuutesi pitää hänet sivullasi.
  3. Leipäteksti. Hyvin strukturoitu leipäteksti tekee lukijalle helpoksi selvittää, mitä osia tekstissä on. Käyttämällä otsikoita, sopivia kappalekokoja, lainauksia, numeroituja listoja ja ranskalaisia viivoja pystyy tekstiä jaksottamaan helppolukuiseksi. Lukijat, jotka otsikon ja alkukappaleen perusteella ovat päättäneet tutkia sisältöäsi tarkemmin, vilkaisevat yleensä artikkelin nopeasti läpi ennen kuin päättävät lukea sen kunnolla.
  4. Aiheeseen liittyvä kuva. Hyvä visuaalinen sisältö lisää vuorovaikutusta ja mielenkiintoa. 40% ihmisistä reagoi paremmin visuaaliseen sisältöön kuin pelkkään tekstiin. Satunnaiset ja aiheeseen liittymättömät kuvat kuitenkin vain halventavat sivujesi laatua ja käyttäjäkokemusta.

    Huono kuva on kuva, joka lisätään vain sen takia “että pitää olla kuvia” tai tyhjän tilan välttämiseksi. Valitse kuvasi ja visuaaliset elementit huolella ja varmista, että ne palvelevat sisältöäsi. Jos kuva herättää lukijassa ihmetystä, on valinta huono. Jos et keksi kuvaa artikkeliisi lisättäväksi voit kääntää osan tekstistäsi esim. diaesitykseksi.
  5. Konversiopiste. Kun haluat blogistasi menestyvän on jokaisen artikkelin tarkoitus johtaa lukija asiakaspolkua pitkin konversiopisteelle. Konversiopiste on eri blogeille erilainen; se voi olla uutiskirjeen tilaaminen, kommentin jättäminen, yhteydenotto yritykseen (esim. tarjouspyyntö), tuotteen ostaminen yms.
  6. Sisäiset linkit. Sisäiset linkit tarjoavat lukijoillesi mahdollisuuden syventyä johonkin aiheeseen. Hyvällä sisäisellä linkkirkenteella teet blogisi lukemisesta monitasoista ja mielenkiintoista mutta et kuormita liikaa yksittäisiä artikkeleita. Lue enemmän linkkirakenteesta ja sen merkityksestä optimoiduille sivuille.

Blogiartikkelin keskeiset tekniset ominaisuudet

Avainsanat

Jokainen artikkeli kannattaa suunnitella tietyt avainsanat mielessä. Avainsanoja ei ole tarkoitus tunkea artikkeliin jokaiseen mahdolliseen väliin vaan avainsanojen on tarkoitus kuvastaa artikkelin keskeistä aihetta. Avainsanat ilmestyvät siten luonnollisesti tekstissä.

Hakukoneet analysoivat tekstisi myös yhteenliittyvien avainsanojen osalta. Loogisesti puhuttaessa jostakin aiheesta ilmenee myös aiheen suorien avainsanojen lisäksi aiheeseen liittyviä avainsanoja. Avainsana- ja aihemalli on esimerkki näiden kartoittamisesta.

Meta-kuvaus (meta description)

Meta-kuvaus on hakutuloksissa näkyvä kuvaus. Jos et kirjoita artikkelillsi meta-kuvausta lainaa hakukone tilalle ensimmäisiä lauseita artikkelista tai sivulta. Kirjoittamalla meta-kuvauksen teet hakukoneen käyttäjälle selväksi, mitä hän löytää artikkelistasi.

Artikkeli ilman meta-kuvausta lainaa tekstiä sivulta:

meta-kuvaus blogi artikkelissa
Meta-kuvaus tekee hakijalle selväksi, mitä hän voi odottaa sisällöltäsi:

meta-kuvus blog artikkelissa

Alt-tägit

Kirjoittamalla kuville alt-kuvauksen (alternative description tag tai alt-tag) ja kuvatekstin teet hakukoneille selväksi, että kuva myös liittyy artikkelin aiheeseen. Aiheeseen liittyvä kuva, jolla on alt- ja kuvateksti parantaa sijoitustasi orgaanisessa haussa. Kun et halua kirjoittaa kuvalle kuvatekstiä, kirjoita sille ainakin alt-tägi.

Kestolinkki (permalink)

kestolinkki
Kestolinkin voi määritellä jokaiselle sivulle ja artikkelille erikseen.


Kestolinkki tekee sisältösi löytämisestä helppoa. Kestolinkki tai ikilinkki on suora linkki sivulle tai artikkeliin. Blogisi asetuksissa voit määritellä, minkälaisen oletusasetuksen haluat osoiteakenteellesi ja jokaisen sivun ja artikkelin kestolinkin voit määritellä erikseen.

osoiterakenne
Julkaisuohjelmat antavat sinun päättää, minkälaisen osoiterakenteen haluat automaattisesti.