Kuinka aloittaa Google Analytics & Google Search Console-toimintojen käyttö uusille verkkosivuille Google Tag Manageria käyttäen

Tämä on nopea esittely Google Tag Managerin käyttöön ja kätevä opas, jolla pääset alkuun Google Analytics:n ja Google Search Console:n kanssa käyttäen Google Tag Manageria.

Jos Google Tag Manager ei ole tuttu tai et tiedä, mitä hyötyä siitä on verkkokiinteistöjen (web properties) hallinnassa, aloitan pienellä esittelyllä.

Huom.: Tämä on nopea vaihe-vaiheelta etenevä opas aloittelijoille, eikä käsittele GA:n edistynyttä käyttöä GTM:n avulla.

Mikä on tägi?

Tägi on pieni koodin palanen, joka asennetaan verkkosivujen lähdekoodiin. Se tunnistaa lähde- tai muun koodin käyttötarkoituksen.

Google Tag Manager

Google Tag Manager on todella kätevä työkalu Googlelta, joka auttaa markkinoijia ja web-kehittäjiä hallinnoimaan erilaisia koodeja, joita heidän verkkosivuillaan on käyttämällä yhtä työkalua. Kuka tahansa, joka tekee töitä digimarkkinoinnissa tänä päivänä tietää, että verkkosivut käyttävät useampia erilaisia markkinointiteknologioita (Adwords, DoubleClick, Google Analytics yms.) sisällön, kuten mainosten tarjoamisen käyttäjille, ja tiedon keräämiseen.

Jokaisen teknologian takana on koodi, joka tekee töitä taustalla. Koska verkkosivut ovat dynaamisia ja markkinointiteknologiaa kehitetään jatkuvasti, ei ole epätavallista, että markkinoijat muuntavat koodeja omiin tarpeisiinsa tiheään tahtiin. Usein tulevat koodin vaihtopyynnöt voivat olla web-kehittäjille hyvin aikaavieviä ja voivat siksi jäädä jonon hännille odottamaan. Eri markkinointiteknologioiden käyttäminen huonosti voi olla haitallista yritystoiminnalle.

Google Tag Managerin avulla voit luoda yhden tägin tai koodin ja lisätä sen sivusi HTML-koodiin. Kerran, kun tägi on julkaistu markkinoijat ja web-kehittäjät voivat tehdä tarvittavat päivitykset ja muunnokset markkinointiteknologiaan Tag Managerin kautta ilman että koodinpalasia tarvitsee yksitellen muuntaa.

Tämä säästää aikaa ja auttaa sinua ottamaan kaiken hyödyn irti markkinointiteknologioista, joita sinä käytät. Lue lisää Google Tag Managerista.

Google Analyticsin käyttöönotto Google Tag Managerilla

Tarvitset:

  1. Google tilin tai Googlen varmistetun ei-Google sähköpostin.
  2. Pääsy sivusi lähdekoodiin tai lupa asentaa vimpaimia (widgets) julkaisujärjestelmääsi.

Ja sitten aloitetaan:

Vaihe 1

Kirjaudu Google Analytics:iin ja klikkaa ‘Admin’ valikosta.

installing-ga-1

Vaihe 2

Etsi tilivaihtoehdot ja klikkaa dropdown-valikkoa. Valitse ‘Create new account‘ uuden tilin luomiseen.

installing-ga-2

Vaihe 3

Täytä tarvittavat tiedot, jotta voit luoda uuden Google Analytics tilin sivuillesi.

installing-ga-3

Vaihe 4

Kun tili on luotu, Google Analytics antaa sinulle ainutlaatuisen GA Property ID-tunnuksen, joka näkyy lihavoituna sivun yläosassa. Esim: Google Analytics ID: UA-12345678-9

Vaihe 5

Mene Google Tag Manager työkaluun. Luo uusi tili sivustollesi klikkaamalla ‘Create Account‘ sivun yläosassa.

installing-gtm-1

Vaihe 6

Täytä tarvittavat tiedot.

installing-gtm-2

Kontin tekeminen

Ennen kuin aloitat suosittelen, että katsot tämän nopean videon, josta näet Google Tag Managerin pääominaisuudet. Perusasioiden ymmärtäminen auttaa sinua luomaan ja hallinnoimaan täytäntöönpanoa helpommin.


Kirjoita kontille nimi, voit tehdä tässä niin kuin itsellesi sopii parhaiten. Itse käytän sivuston nimeä yleensä kontin nimenä. Valitse verkkokinteistön tyyppi: Web, iOS tai Android. Kun olet valmis klikkaa ‘Create‘.

Lue ja hyväksy käyttöehdot ja olet valmis.

Vaihe 7

Kopioi Google Tag Manager koodi textitiedostoon.

Tag Manager Dashboard

Tag Manager ohjausnäkymä näyttää sinulle kaikkien julkaistujen ja julkaisemattomien tägien statuksen.

Vaihe 8

Luodaksesi uuden tägin klikkaa ‘Add new tag‘.

installing-gtm-4

Vaihe 9

Valitse tägille nimi. Valitse Google Analytis Products-listasta ja valitse Universal Analytics tägin tyypiksi. Liitä Google Analytics seurantakoodi kohdasta 4 ‘Configure Tag‘ kenttään.

Valitse Track Type-kohdasta Pageview ja klikkaa ‘continue‘.

Valitse Fire On-vaihtoehdoista valitse All Pages. Klikkaa ‘Create tag‘ jatkaaksesi.

Vaihe 10

Nyt olet valmis lisäämään Google Tag Manager koodin sivustollesi ja julkaisemaan juuri luodun koodin.

Toteutus suoraan HTML-koodiin

Tässä tarvitset pääsyn suoraan sivusi HTML-koodiin. Tägi, jonka juuri olet luonut pitää sijoittaa koodin <body> osioon. Uusi GTM tägi sijoitetaan jokaiselle sivulle manuaalisesti.

installing-gtm-6

 

 

 

 

 

 

Muista ladata päivitetyt HTML dokumentit serverillesi FTP:n kautta, esim. FileZillaa käyttäen.

WordPress toteutus

WordPressin tai muiden julkaisujärjestelmien käyttäjille, GTM tägin asennus on helppoa admin-oikeuksilla. Yksi vaihtoehto on plug-in:n käyttäminen. Ne voivat kuitenkin olla haastellisia käyttää etenkin, jos niitä ei päivitetä säännöllisesti (kehittäjän puolesta). Pienikin virhe plug-in:ssa voi estää GTM tägiäsi toimimasta.

Itse suosittelen suoraa toteuttamista, koska se on yhtä helppoa.

WordPress ohjausnäkymässä:

  1. Klikkaa ‘ulkonäkö’ ja sitten ‘muokkaa’.
  2. Käytä selaintasi löytämään (Win: CTRL + F/ Mac: CMD + F) teemasi head.php tiedosto.
  3. Liitä GTM tracking koodi heti <body> tägin jälkeen, kuten kuvassa yllä.

Vaihe 11

Nyt on aika aktivoida GTM tägisi ja aloittaa Google Analytics sivuillesi. Mene takaisin Google Tag Managerin ohjausnäkymään ja julkaise (publish) tägisi. Muista: tägi ei aktivoidu eikä ala keräämään tietoa Google Analyticsiin ellet julkaise sitä.

installing-gtm-7

Tägisi on nyt julkaistu ja aktiivisesti toimittaa dataa Google Analyticsiin.

Google Search Console:n aktivoiminen

Vaihe 1

Mene Google Search Console ja lisää sivustosi klikkaamalla Add A Property.

installing-gsc-1

Vaihe 2

Ennen kuin Google Search Console alkaa näyttämään orgaanisen liikenteen dataa sinun pitää vahvistaa sivusi. Koska sinulla on nyt GTM tägi sivuillasi voit valita sen vahvistustavaksi ja klikata Verify.

installing-gsc-2

Se on siinä! Sekä Google Analytics että Google Search Console ovat nyt toiminnassa sivuillasi käyttäen Google Tag Manageria. GTM on todella voimakas työkalu ja nopea tapa asentaa Google analytiikka sivuillesi.