Mikä on rel=canonical ja kuinka sitä käytetään?

Jos olet hengaillut hakukonemarkkinoijien ja webbikehittäjien kanssa olet varmaan kuullut sääntöjen mukaisesta kaksoissisällöstä (canonicalization). Canonical URL-tägi tai rel=canonical on ollut olemassa vuodesta 2009 mutta sitä ympäröi vielä paljon ihmetystä. Mikä se on ja mitä sillä tehään? Canonical-tägin ymmärtäminen ei ole hyväksi vain hakukoneoptimoijille vaan kaikille hakukonemarkkinoijille.

Termin määritelmä on ‘hyväksyä jokin auktoriteettina tai standardina‘. Web-kehityksessä tämä tarkoittaa nimenomaisesti oikean tai arvovaltaisimman URL:n määrittäminen tietylle sivulle canonical-tägiä käyttäen.

Mikä on rel=canonical-tägi?

Tägejä käytetään ominaisuuksien (tunnetaan myös attribuutteina) määrittämiseen sivulla oleville HTML elementeille. Canonical-tägi löytyy <head> osiosta useimmilla sivuilla. Chrome tai Firefox-selaimella voit katsoa minkä tahansa sivun HTML-koodia klikkaamalla hiiren oikeaa näppäintä ja avaamalla Developer Tools-työkalun.

Näin se tapahtuu Chrome selaimessa tälle blogiartikkelille:

  1. Klikkaa oikeaa hiirinäppäintä selaimen ikkunan sisällä.
  2. Tarkastele lähdekoodia (View Page Source).
  3. Tee termihaku sivulla ‘rel=’ (Windows CTRL + F, Mac CMD + F).

rel=canonical-developer-tools

Sisällön monistminen eli tasan saman tai hyvin samanlaisen sisällön olemassaolo useammalla sivulla eri URL-osoitteiden takana on iso no-no. Kaksoissisältö tekee hakukoneille vaikeaksi löytää sisällön alkuperäinen (ja niin ollen arvovaltaisin) versio. Kaksoissisältö on pitkässä juoksussa haitallista sivujesi sijoittumiselle hakutuloksissa.

Hakukoneoptimoinnin lisäksi useammat URL-osoitteet ovat haitallisia myös maksetulle markkinoinnille ja vähentää verkkoanalytiikan raporttien tarkkuutta. Kaksoissisältö on helposti hallittavissa mutta yhden sivun usealle URL-osoitteelle ei ole montaa ratkaisua.

Canonical-tägi on ratkaisu, kun yhdelle sivulle on olemassa useampi URL-osoite.

Kuinka sivulle tulee useampi URL?

Wikipedia selittää hyvin syitä, miksi serverit luovat useita URL-osoitteita. Tässä artikkelissa käyn läpi ne yleisimmät syyt, miksi verkkosivuille ja blogeille tulee useampia URL-osoitteita ja mitä tämä tarkoittaa digimarkkinoinnissa.

  1. Useimmat modernit julkaisuohjelmat, kuten WordPress, luovat useampia URL-osoitteita kategorioille ja tägeille. Esimerkiksi:
    • www.searchbrain.fi/what-is-canonicalisation-when-to-use-it/ (kenoviivan kanssa)
    • www.searchbrain.fi/what-is-canonicalisation-when-to-use-it (ilman kenoviivaa)
    • www.searchbrain.fi/what-is-canonicalisation-when-to-use-it/ (www. kanssa)
    • searchbrain.fi/what-is-canonicalisation-when-to-use-it (ilman www.)
    • www.searchbrain.fi/search-and-social/what-is-canonicalisation-when-to-use-it/ (kategorian kanssa)
  2. Verkkosivu ja printattava versio samasta sivusta.
  3. Ainutaatuiset istunto ID:t ostoskorien hallinnalle ja verkkokaupoille.
  4. Kustomoidut URL-parametrit verkkoanalyysiä varten.

Jos haluat oppia enemmän, löysin tämän loistavan artikkelin Yoast.com:lta, joka kattaa melkein kaikki mahdolliset syyt ja tarjoaa ratkaisuja kaksoissisällön haasteisiin.

Kuinka canonical-tägiä käytetään oikein hakukoneoptimointia varten?

Verkkoserverillä jokaisella sivulla on ainutlaatuinen tunnus (unique ID). Hakurobotit eivät kuitenkaan tunnista sivuja niiden ainutlaatuisten tunnusten perusteella vaan ne käyttävät URL-osoitteita. Jokainen URL pisteytetään, jotta sen paikka hakutuloksissa voidaan määrittää. Useampi URL-osoite yhdelle sivulle tarkoittaa, että sen pistearvo jakautuu monelle URL-osoitteelle, joka laskee sen lopullista sijoittumista tietylle avainsanalle.

Koska useamman URL-osoitteen välttäminen on mahdotonta, voit välttää sijoittumisesi laimentamista määrittelemällä arvovaltaisimman tai canonical-version jokaisen sivun URL-osoitteesta.

Tavallisin tapa käyttää canonical-tägiä hakukoneoptimoinnissa on lisätä se sivun <head> osioon sille sivulle, josta tehdään arvovaltaisin versio.

Esimerkiksi:

Kotisivullasi on seuraavat URL-osoitteet

  1. www.yritys.fi
  2. www.yritys.fi/
  3. www.yritys.fi/index.html
  4. yritys.fi

Kun olet päättänyt, minkä URL-osoitteen haluat sivujesi standardiversioksi merkitset pääsivun sekä kaikki muut sivut seuraavalla tägillä:

<link rel=”canonical” href=”www.yritys.fi” />

Jos et ole sivujen tekijä tai sinulla ei ole pääsyä serverille, voit olla yhteydessä webmasteriisi ja ohjeistaa hänelle tarvittavat sivut ja tiedot. Voit jakaa tämän artikkelin heille tarvittaessa.

Päivitys: Verkkosivujen suoritusten mittaaminen: hakukoneoptimoijat ovat käyttäneet Page Rank:ia yksittäisten sivujen suoritusten mittaamiseen. Googlen John Mueller ilmoitti hiljattain, että Google ei enää tarjoa Page Rank:ia työkalupalkissaan. Mielestäni tämä osoittaa, että Google haluaa korostaa sisällön merkitystä sen sijaan, että muut mittarit (esim. linkit) määrittelevät sivun pisteet. Merkityksellisyyttä on vaikea mitata lyhyellä aikavälillä mutta on silti tärkeää saada yleiskuva parannuksiin sivujesi suoriutumisessa optimointia ennen ja sen jälkeen. Kun Page Rank ei enää ole käytettävissä voimme katsoa muita mittareita sivujen merkityksellisyyden määrittelemiseen, kuten Moz.com:in Page Authority tai Majestic:in Trust Flow. Tässä on linkki Search Engine Watch:in artikkeliin, jossa katsastellaan elämää Page Rank:in jälkeen.

Suosittavan domainin asettaminen

Toinen tapa asettaa domain, jota haluat suosittavan, on Google Search Console:n kautta. Voit kertoa Googlelle suoraan, minkä version haluat indeksoitavan ja näkyvän orgaanisissa hakutuloksissa. Jos sinulla on pääsy omaan Google Search Console:n voit seurata näitä askelia domainin asettamiseksi.

Huom.: Tämä ei ole useiden URL-osoitteiden hallinnoimisen vaihtoehto vaan lisäkeino, millä määrittelet minkä version Google indeksoi. Kaikille muille URL-osoitteille sinun pitää silti vielä käyttää canonical-tägiä.

Hakukoneoptimoinnin parhaat käytännöt canonical-tägille

Käydään läpi muutama tilanne, johon olen törmännyt ja kerron, mikä on paras tapa käyttää canonical-tägiä näissä tapauksissa.

Kannattaako canonical-tägiä käyttää jokaisella sivulla?

Tästä ei ole yksimielisyyttä. Kun käytät julkaisujärjestlemää, kuten WordPressiä, olet tietoinen siitä, että serverisi luo useita URL-osoitteita yksittäisille sivuille. Tällöin sinun kannattaa käyttää canonical-tägiä jokaisella sivulla. Luin kuitenkin hiljattain Q&A-session searchenginejournal.com:ssa, jossa keskusteltiin hyvistä syistä, miksi tämä voi vähentää canonical-tägien arvoa.

Parhaiten teet, kun keskityt siihen, milloin canonical-tägiä kannattaa käyttää ja onko se paras vaihtoehtosi. Jos teet jokaiselle sivulle canonical-tägin itseensä – tarkoittaen, että jokainen canonical-versio sekä kaikki URL-versiot osoittavat itseensä, tuloksena on useat virheelliset canonical-sivut (usko pois, olen nähnyt tätä paljon niin isoilla kuin pienillä sivustoilla).

Google on luvannut kunnioittaa canonical-tägejä sivuilla, jotka on webmastereiden tekemiä, vähentävät useat virheelliset canonical-tägit tätä suositusta.

Mikä URL-versio on paras optimoinnin kannalta?

Tämä on ihan sinun päätettävissäsi. Hakukoneet käyttävät URL-osoitteita sivujen löytämiseen ja sisällön pisteyttämiseen. Webmasterina tai hakukoneoptimoijana työsi on optimoida tämä prosessi standardisoimalla käyttämääsi URL-tyyppiä koko sivuston osalta. Voi vaikuttaa hyvältä idealta säästää hieman aikaa käyttämällä hieman erilaista URL-rakennetta sisäisten linkkien tai valikon tekemiseen mutta pitkässä juoksussa tämä aiheuttaa sivustollesi hallaa ja joudut sen kuitenkin korjaamaan myöhemmin.

Joten päätä mitä URL-versiota haluat käyttää ja käytä vain sitä sisäisten linkkien ja canonical-tägien rakentamiseen.

Onko tärkeää käyttää absoluuttisia URL-rakenteita canonical-tägien kanssa?

Tässä Google Webmaster Guidelines ohjeistus:

Vältä virheitä: käytä absoluuttisia polkuja suhteellisten sijaan rel="canonical" linkkielementin kanssa.

Käytä tätä rakennetta:  https://www.example.com/dresses/green/greendresss.html
Älä tätä rakennetta: /dresses/green/greendress.html).”

Lähde: https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=en#1

Minun neuvoni on seurata kyseistä ohjeistusta.

Onko 301-uudelleenohjaus eri kuin rel=canonical?

Rel=canonical on niin kutsuttu pehmeä uudelleenohjaus (soft redirect). Tämä tarkoittaa, että tilanteissa, joissa ei ole mahdollista käyttää 301-uudelleenohjausta, kannattaa käyttää rel=canonical uudelleenohjausta. Paras käytäntö on kuitenkin käyttää rel=canonical uudelleenohjausta kaksois-URL-osoitteissa ja käyttää 301-uudelleenohjausta liikenteen ohjaamiseen kaksois-URL-osoitteista valittuun standardi URL-osoitteeseen.

Päätelmä

Sisällön oikea järjesteleminen canonical-tägillä on vähiten ja eniten väärinkäytetty hakukoneoptimoinnin taktiikka. Canonical-tägin, 301- tai 302-uudelleenohjauksen käyttäminen on yleisimpiin kuuluva ja helposti vältettävä virhe hakukoneoptimoinnissa. Suosittelen, että et hyppää minkään verkkoteknologian kelkkaan tutkimatta kuinka eri teknologiat voivat hyödyntää sinun sivujasi.

Toinen hyvä neuvo on ymmärtää, etteivät sivujen tekijät ja webbikehittäjät tiedä kaikkea hakukoneoptimoinnista tai hakukonemarkkinoinnista. Tässä tapauksessa sinun kannattaa valistaa heitä ja vaatia, että he rakentavat sivusi optimoidusti, jotta pääset sijoittumaan orgaanisen haun hakutuloksiin.

Jätä kommentti, jos jotain jäi epäselväksi tai sinulla on kysyttävää canonical-tägistä.