Avainsanojen kannibalisoinnista ei paljon puhuta – ei edes ammattilaisten kesken – mutta se voi olla sivujesi sijoittumiselle haitallista, joten se kannattaa ottaa huomioon.

Kuinka avainsanojen kannibalisointi toimii?

Se alkaa yleensä siitä, kun verkkosivujen informaatioarkkitehtuuri keskittyy liikaa yhteen avainsanaan tai -lauseeseen useammalla sivulla. Tämä tapahtuu usein tahattomasti mutta tulos voi olla että sama avainsana ilmestyy kerta toisensa jälkeen sivujen ja leipätekstin H1 otsikoissa.

Tämä tilanne saattaa ilmestyä esim. silloin, kun ei ole ymmärtänyt avainsanojen merkitystä oikein ja oikein innostuu laittamaan yhtä avainsanaa kaikkialle “koska haluaa sijoittua sille yhdelle avainsanalle”.

Mikä ongelma tässä nyt on?

Jos haluan sijoittua tietylle avainsanalle niin minun pitää toistaa sitä mahdollisimman paljon!

Ei aivan. Hakurobotit tutkivat sivustosi ja näkevät 40 sivua, jotka kaikki on optimoitu sanalle “kissa”. Koska hakukoneet haluavat näyttää hakijoille mahdollisimman monipuolisen lopputuloksen pakotat ne valitsemaan sen sivun, mikä vaikuttaa eniten aiheelliselta. Tässä on sama ongelma kuin kaksoissisällössä mutta keskitettynä avainsanaan tai -lauseeseen.

avainsanojen kannibalisointi esimerkki
Hakukone yrittää päättää, mikä sivu vastaa hakukyselyä parhaiten.

Hakukoneet eivät tulkitse avainsanan toistamista sinä, että sivusto on erittäin hyvälaatuinen kyseisen avainsanan suhteen. Aivan kuten kaksoissisällössä pakotat oman sisältösi kilpailemaan itseään vastaan ja hakukone saattaa valita väärän sivun hakutuloksissa näytettäväksi.

Käyttäjät eivät tule vierailemaan sivustollesi, jos tulos ei vastaa heidän hakukyselyään – pahimmillaan he palaavat heti sivultasi takasin hakutuloksiin ja hakukone tulkitsee sivustosi sisällön olevan huonolaatuista tai avainsanaan liittymäntöntä, koska ponnahdusasteesi on erittäin korkea ja käyttäjät ovat vain pari sekuntia sivullasi.

Tässä tapauksessa menetät sijoitusta parantavia ominaisuuksia, kuten:

  • Sisällön laatu tulee kärsimään 3-4 sivun jälkeen, kun kirjoitat jatkuvasti vain keskittyen yhteen ainoaan avainsanaan. Haluat monipuolisen ja informatiivisen sivun, josta on muille hyötyä ja jota muut voivat käyttää tiedonlähteenä.
  • Paluulinkkien arvo laimenee, kun sinulla on 3 paluulinkkiä sivulle “kissa (a)”, 1 sivulle “kissa (b)” ja 6 sivulle “kissa (c)”. Jos sinulla sen sijaan kaikki 10 paluulinkkiä osoittavat yhdelle “kissa” pääsivulle, sen yhden sivun arvo nousee ja se sijoittuu hakutuloksissa paremmin (sen mukana nousevat myös siihen sisäisillä linkeillä liitetyt sivut).
  • Sisäinen linkkirakenne kärsii, koska osoitat yhdellä avainsanalla niin moneen eri paikkaan sivustollasi. Hakukoneet arvostavat monipuolisuutta, eivät kloonattua materiaalia.
  • Konversiosi kärsii, jos sinulla on yksi sivu, joka on hyvä konversiopiste on turhaa, että toiset huonommin konversioita keräävät sivut kilpailevat sen kanssa. Jos haluat testata, minkälainen sivu toimii konversioille parhaiten käytä A/B testausta sen sijaan, että luot kaksoissisältöä tai kannibalisoit avainsanojasi.

Mikä ratkaisuksi?

avainsanojen kannibalisoinnin korjaus
Hyvällä linkkirakenteella ja oikealla avainsanojen käytöllä teet hakukoneen työn helpoksi, jolloin sijoitut paremmin hakutuloksissa.

Sen sijaan, että keksityt yhteen avainsanaan jokaisella sivulla suunnittelet sivuista optimoidun kokonaisuuden joka kattaa avainsanasi sekä siihen liittyvän aihe-alueen. Hakukoneet pystyvät tällä tavalla helposti tunnistamaan, mikä sivuista on paras näytettäväksi hakutuloksissa. Tämä ei helpota pelkästään hakukoneiden työtä vaan myös parantaa sivujesi informaatioarkkitehtuuria ja käyttäjäkokemusta.

Jos sinulla on jo tämä ongelma, kannattaa sinun käyttää rel=canonical-tägiä ja 301-uudellenohjausta korjaamaan sivujen rakennetta. Kaikki avainsanaa tai -lausetta kannibalisoivat sivut uudelleenohjataan yhteen pääsivuun, joka vastaa avainsanalla tehtyä hakukyselyä parhaiten. Sitten käyt kaikkien sivujen sisällöt läpi ja tarkistat, voitko muuntaa niitä ja tehdä niistä enemmän ainutlaatuiset.