Title-tägi eli sivun otsikon on tarkoitus olla täsmällinen ja lyhyt kuvaus sivun sisällöstä. Se on olennainen osa niin käyttäjäkokemusta kuin hakukoneoptimointia. Oikeanlainen title-tägi on helpoimpia hakukoneoptimoinnin tekniikoita, joita voit käyttää.

Title-tägi eli otsikko

Title-tägi näkyy selaimen yläosassa ja hakutuloksissa. Sitä käytetään usein, kun sisältöäsi jaetaan sosiaalisessa mediassa tai kun sitä julkaistaan uudelleen. Avainsanojen käyttäminen title-tägissä tarkoittaa, että hakukoneet kiinnittävät erityistä huomiota niihin, kun ne vastaavat hakukyselyä. Avainsanojen käyttö title-tägissä parantaa sijoittumista hakutuloksissa.

title tag selaimessa
Title-tägi eli otsikko näkyy selaimen välilehdellä.

Sivuston otsikko ja kuvaus

Sivuston title-kuvauksen voit määritellä julkaisujärjestelmissä asetuksissa. Järjestelmä rakentaa automaattisesti tägin antamiesi tietojen perusteella.

sivuston title kuvaus
Sivuston asetuksissa määritetyt tiedot näkyvät automaattisesti selaimessa.

Kuinka kirjoittaa hyvä title-tägi?

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta title-tägin pitäisi sisältää kaikki ne avainsanat, jolle haluat kyseisen sisällön sijoittuvan hakutuloksissa. Tärkein avainsana ensin, toissijainen avainsana seuraavaksi ja viimeiseksi brändi-sana. Moz.com suosittelee seuraavaa mallia:

Ensisijainen avainsana – Toissijainen avainsana | Brändi

Muista kuitenkin, että kirjoitat title-tägiä ensisijaisesti ihmisille mutta kirjoitat ne hakukoneille ymmärrettävään muotoon. Sivusi otsikko näkyy hakutuloksissa ensimmäisenä sinisenä tekstinä ja hakijat päättävät mm. title-tägin perusteella kannattaako sivuillasi vierailla. Kirjoita siis osuva otsikko sivuillesi.

blogin otsikon kirjoittaminen
Modernit julkaisujärjestelmät rakentavat otsikon automaattisesti sivun tai artikkelin otsikon perusteella.

Sivun otsikkoa pääset muokkaamaan muutamasta eri paikasta. Jos sinulla on hakukoneoptimoinnin hallinointityökalu, kuten Yoast, voit kirjoittaa itse jokaiselle sivulle tai artikkelille otsikon kohdasta “SEO title”. Jos kuitenkin käytät julkaisujärjestlemää, esim. WordPress, rakentaa järjestelmä sinulle automaattisesti otsikon määrätyn rakenteen perusteella.

title tag kirjoittaminen
Yoast ohjelmassa “SEO title” kohta näyttää, kuinka otsikko rakentuu automaattisesti antamastasi otsikosta.

Brändi

Brändisanojen lisääminen title-tägiin auttaa hakijoita löytämään sisältöä tutulta brändiltä. Kotisivulla kannattaa laittaa brändisi nimi heti title-tägin alkuun mutta koska muuten tägin alussa olevat sanat vaikuttavat sijoittumiseesi kannattaa brändi-sanat siirtää title-tägin loppuun kaikilla muilla sivuilla. Julkaisujärjestelmät lisäävät brändin yleensä automaattisesti (kts. kuvat yllä, jossa brändi eli “Search Brain”, lisätään automaattisesti).

Title-tägien pitäisi olla kuvaavia ja luettavia. Se on uuden vierailijan ensikosketus brändisi ja sisältösi kanssa ja haluat antaa mahdollisimman positiivisen vaikutelman. Hyvä otsikko vetää hakijan sivuillesi, koska sisältösi vastaa hänen hakukyselyään. Hakukoneoptimointi ei ole vain teknistä ja strategista optimointia, vaan kattaa koko käyttäjäkokemuksen optimoimista.

Ajattele pituutta

Hakukoneet näyttävät vain 60-75 ensimmäistä merkkiä title-tägistä, jonka jälkeen ne näyttävät ellipsin – “…” –, jos teksti vielä jatkuu. Myös useimmat sosiaalisen median palvelut sallivat saman pituisen title-tägin, joten tässä rajassa on hyvä pysyä.

Jos sinulla on tietty pitkähäntä-avainsana, jota käytät ja haluat sen olevan title-tägissä voi sen pituus olla enemmän kuin 65-75 merkkiä. Tällöin kannattaa keskittää tärkein avainsana title-tägin alkuun.

Mitä lähempänä alkua tärkeät avainsanat ovat, sitä enemmän niistä on hyötyä sijoittumiselle ja hakijoille. Ellipsin jälkeen olevat avainsanat eivät näy käyttäjille hakutulossivulla, jolloin sinun voi olla se linkki, jota ei klikata.

Title-tägin muistilista:

  • Pituus: 50-70 merkkiä (sisältäen välilyönnit)
  • Avainsanat: tärkeimmät avainsanat mahdollisimman alkuun
  • Vältä liikakäyttöä: toistamalla avainsanoja tarpeettomasti teet hallaa sijoitusmahdollisuuksillesi
  • Kirjoita nasevasti: kuvaile sivusi sisältöä otsikossa täsmällisesti
  • Brändi: kun brändinimesi ei ole avainsanasi varmista, että se lisätään automaattisesti tägin loppuun
  • Muunna artikkeliotsikkoa: artikkelia kirjoittaessasi älä kopio title-tägiä ensimmäiseen leipätekstin otsikkoon (<h1> tägi) vaan muotoile se eri tavalla (vaikka käytätkin samoja avainsanoja)

  • Älä kopioi: kirjoita ainutlaatuinen title-tägi jokaiselle sivulle erikseen, kopioiminen luo kaksoissisältöä, joka heikentää sijoittumistasi hakutuloksiin