Meta-tägit antavat tietoa verkkosivuista: kuka ne on tehnyt, kuinka usein sivuja päivitetään, mitä sisältöä sivulla on ja mitä avainsanoja sisällöstä löytyy. Hakukoneet käyttävät meta-tietoja rakentaessaan indeksejään.

Kuinka kirjoittaa meta-tägi, joka näkyy Googlessa

Meta-kuvaus-tägi on lyhyt kuvaus sivun sisällöstä. Hakukoneet eivät katso meta-kuvausta avainsanoja etsiessä mutta se on ensisijainen tiedonlähde hakukoneen käyttäjille sivujesi sisällöstä. Se on kuin pieni mainos, jonka tarkoitus on houkutella hakukoneen käyttäjät juuri sinun sivuillesi.

Helppolukuisen ja vetävän meta-kuvauksen kirjoittaminen on yksi tärkeimmistä optimoinnin elementeistä. Hakukoneet lihavoivat hakukyselyssä käytettyjä avainsanoja meta-kuvauksessa, jotta käyttäjät näkevät, että heidän hakemiaan sanoja löytyy sivuiltasi. Hyvä meta-kuvaus voi huomattavasti nostaa klikkaussuhdetta sivuillesi hakutuloksista.

meta-kuvaus blogi artikkelissa
Kun meta-kuvausta ei ole kirjoitettu hakukone käyttää sivun leipätekstiä.

Meta-kuvaus voi olla minkä pituinen tahansa mutta hakukoneet näyttävät yleensä vain 160 merkkiä, joten se kannattaa pitää tämän pituisena. Kun meta-kuvausta ei ole määritetty sivulle ottaa hakukone osan sivun leipätekstistä ja näyttää sen meta-kuvauksen sijaan.

meta-kuvus blog artikkelissa
Kun meta-kuvaus on määritelty sivua optimoidessa.

Huomioitavaa meta-kuvauksesta

Kun sivulla on useampi hakukyselyssä haettu sana tai lause on tämä myös tavallista (varsinkin kun meta-kuvaus rajautuu 160 merkkiin eivätkä hakukoneet käytä sitä itse). Suomeksi hakukoneet myös herkemmin käyttävät sivun leipätekstiä meta-kuvauksen sijaan, koska ymmärtävät suomeksi paremmin tarkkoja sanahakuja (exact match keywords).

Kun hakija taivuttaa jotakin sanaa hakee hakukone kyselyä parhaiten vastaavat sanat sivun leipätekstistä sen sijaan että näyttää sanan perusmuotoa, joka löytyy meta-kuvauksesta. Tämä tarkoittaa, että suomeksi avainsanojen strateginen käyttö on erittäin tärkeää, jotta hakukoneet osaavat arvioida sivun sisällön oikein.

Metarobotit

Metarobotti-tägejä voidaan käyttää hakukoneiden hakurobottien ohjaamiseen sivutasolla. Metarobotteja voi käyttää useammalla tavalla:

  • index/noindex kertoo hakukoneelle tuleeko sivu indeksoida vai ei. Kun käytät “noindex” vaihtoehtoa sivua ei indeksoida. Hakukoneet olettavat että kaikki sivut saa ja pitää indeksoida, joten “index” arvoa ei yleensä tarvita.
  • follow/nofollow kertoo hakukoneelle tuleeko hakurobotin seurata sivulla olevia linkkejä; “nofollow” ohjaa hakukoneet ohittamaan sivun linkit löytämisen tai sijoittumisen tai molempien kannalta. Oletusasetus kaikilla sivuilla on “follow” eli hakurobotit tutkivat kaikki sivulla olevat linkit.
  • noarchive estää hakukonetta tallentamaan sivua välimuistiin. Oletusasetuksena hakukoneet tallentavat kopion sivusta välimuistiin, josta hakijat pääsevät nopeasti siihen käsiksi.
  • nosnippet estää hakukonetta näyttämästä tekstiä hakutuloksissa URL-osoitteen alla (missä meta-kuvaus tai osa leipäteksti normaalisti näkyy).