Optimoi kuvat oikein, jotta blogisi näkyy paremmin hakutuloksissa

Hyvät kuvat lisäävät vuorovaikutusta sisältösi kanssa ja vahvistavat sisältösi viestiä. Kuville pitäisi aina muistaa antaa alt-tägi, joka vahvistaa sijoitustasi hakutuloksissa.

Alt-tägin tarkoitus

Alt-tägi on lyhenne vaihtoehtoisesta ominaisuudesta (alternative attribute) kuvalle. Alt-tägin pitäisi aina kuvailla, mitä kuvassa on ja selittää sen tarkoitus sivulla – varsinkin, kun kuvassa on tekstiä.

Hakukoneet eivät lue tekstiä, joka ei ole HTML-tekstiformaatissa, joten ne lukevat kuvien tägejä sen sijaan. Myös lukuohjelmat (joita esim. sokeat käyttävät) eivät lue kuvia, joten tälle kohderyhmälle kannattaa olla erittäin tarkkana kuvia lisätessä.

Esim. jos sinulla on kuva, joka on linkki tuotteen ostamiseen voisi alt-tägi olla “osta tuote X tästä linkistä”.

Title-ominaisuus

Jos kuva on call-to-action-nappi, voi kuvaan lisätä otsikko-ominaisuuden (image title attribute), jossa lukee “Osta tuote X nyt hintaan 9.99€”, jolloin teksti ilmestyy hetkeksi näkyviin hiiren osuessa kuvan kohdalle.

kuvan title attribuutti
Title attribuutti “Tässä kuvassa on hiiri ja hiiri.” näkyy kursorin osuessa kuvaan.

Jokaisella kuvalla tulisi olla alt-tägi, title attribuutti ei ole ollenkaan niin tärkeä vaan sen voi lisätä halutessaan. Sekä alt- että title-tägejä muokataan kuvan asetuksista.

kuvan asetukset
Kuvan asetukset sisältävät alt- ja title-tägien muokkaamisen kohdat.

Alt-tägi ja hakukoneoptimointi

Google suosittelee “kirjoittamaan loistavaa alt-tekstiä”, koska he antavat alt-tägille aika korkean arvon määrittäessään, mitä kuvassa on sekä mitä kuvan ympärillä on. Kuvaan ei kannata tunkea avainsanoja turhaan vaan ajatuksena on, että sivujen tekijät käyttävät vain aiheeseen liittyviä kuvia, jotka havainnollistavat, mitä tekstissä sanotaan.

Ainakin yhdessä kuvassa per sivu voi käyttää avainsanaa. Kuvan sisällön tulisi tällöin tukea avainsanan käyttöä ja alt-tägin tulisi olla kuvaileva. Alt-tägin pitää olla kuvaileva ja se saa olla pitkä, jotta hakukoneelle käy selväksi mitä kuvassa on (eikä alt-tägin teksti näy lukijalle ellei sitä samaa tekstiä laita kuvan otsikko-ominaisuudeksi tai kuvatekstiin).

Jos avainsana on hyödyllinen, kun käyttäjä hakee mitä kuvassa on lisää se alt-tägiin mahdollisuuksien mukaan.

Mitä jos kuvalla ei ole tarkoitusta?

Silloin se on huono kuva. Kuvat, jotka ovat sivulla design-syistä tulisi olla sivuston CSS-koodissa.