Blogin perustaminen on tänä päivänä erittäin helppoa ja siihen menee vähimmillään muutama minuutti. Jos et kuitenkaan halua liittyä niiden tuhansien blogien joukkoon, joita kukaan ei lue eikä kukaan jaksa päivittää, kannattaa sinun ihan ensiksi laittaa mietintämyssy päähän.

Mieti, mikä blogisi tavoite on ennen kuin aloitat, ketä kohdeyleisöösi kuuluu ja missä mediassa he ovat? Kehitä strategia niin blogisi menestymiselle kuin sisällön tuottamiselle ja hahmota, minkälaisia mahdollisuuksia rahan tekemiseen blogilla on – blogin voi liittää mainosverkostoon, sillä voi tehdä affiliate mainontaa, sponsoroitua tai maksullista sisältöä, myydä mainosspotteja, myydä omia tuotteita ja palveluita jne.

Mistä aloittaa blogin perustaminen?

Aloita kysymällä itseltäsi miksi haluat pitää blogia? Blogin perustamiseen on monia eri syitä, joita ovat mm.:

  • Lifestyleblogit ovat suurin ryhmä. He bloggaavat kaikesta kirppistelystä ja muodista remppamiseen ja ruokaan, koska haluavat jakaa omaa elämäntyyliään muiden kanssa. Lifestyle-bloggaaja esiintyy itse useinmiten bloginsa kasvona, joten jos kartat julkisuutta tämä ei ole paras tyylilaji sinulle. Lifestyle-blogit ovat kuitenkin äärimmäisen suosittuja ja monet bloggaajat, jotka ovat siirtyneet harraste-bloggaajasta ammattilaiseksi ovat tulleet juuri tästä kategoriasta.
  • Harrastusblogit, haluavat yleensä jakaa harrastusta muiden kanssa ja löytää samanhenkisiä ihmisiä blogin välityksellä. Blogeja löytyy käsitöistä aina jousiammuntaan eikä harrastelijan ensisijainen kiinnostus yleensä ole rahallinen hyöty vaan yhteisö ja jakaminen. Moni bloggaaja on myös tehnyt harraste-blogistaan lisätulonlähteen ja jotkut jopa siirtyneet ammattibloggaajiksi.
  • Ammattiblogi, on yleensä jonkin alan ammattilaisen oma blogi. Ihmiset käyttävät blogia jäsennelläkseen omia ajatuksiaan, asiakashankintaan, innovoimiseen ja kerätäkseen tietoa omasta alastaan. He voivat myös käyttää blogia parantamaan kirjoittamistaitojaan ja oman osaamisen kartuttamiseen. He voivat myös jakaa omia ajatuksiaan työstään ja tulla tunnetummaksi omalla alallaan.
  • Yritys-blogit keskittyvät yrityksen tuotteisiin, palveluihin ja toimialaan. Yrityksille blogi on kanava pitää yhteyttä kohderyhmäänsä tavalla, joka eroaa muusta markkinoinnista.

Miksi‘ on tärkeä kysymys; jos et tiedä miksi haluat kirjoittaa blogia, tulee sinulle vaikeaksi selvittää kuinka ja miten sen teet. Haluatko jakaa ajatukisasi, rakentaa yhteisöä ja tavata muita jonkin aiheen tiimoilta, oletko hyvä jossakin ja haluat opettaa muita? Mieti, mikä sinua kiinnostaa, missä olet hyvä tai mitä haluat oppia blogin pitämisen kautta?

Mikä blogin aiheeksi?

Blogi mistä tahansa aiheesta voi menestyä mutta älä sorru tekemään blogia vain sen takia, että tietyllä aiheella voisi ehkä mahdollisesti menestyä. Sillisaalaatti-, päiväkirja- ja valitusblogit voit unohtaa heti, koska ne ovat niin päämäärättömiä, ettei niistä ikinä tule hyvin menestyviä.

Mieti, mikä sinua kiinnostaa tai mistä aiheesta sinulla on tietoa. Onko sellaista aihetta, josta jaksaisit puhua päivät pitkät? Onko sinulla ammattitaitoa tai kokemusta sellaisesta, joka voisi auttaa muita? Kaikista parhaiten pääset tästä jyvälle, kun mietit minkä haasteen voisit ratkaista omasta aihepiiristäsi. Mitä voisit opettaa muille tai mitä arvoa voit tuoda muiden ihmisten elämään?

Tässä alkaa näkymään, miksi on tärkeää tietää syy omaan bloggaamiseen; sen kautta pääset konkretisoimaan miten haluat blogata.

Auta ihmisiä

Antamalla lukijoillesi jotakin konkreettista autat heitä. Ehkä opetat heille jotakin tai tarjoat lehden tapaan taukoa todellisuudesta. Se miten autat ihmisiä on sinun päätettävissäsi.

Inspiroi ihmisiä löytämään uusia asioita ja sytytä heissä halu oppia jotakin uutta tai muuttamaan elämässään jotakin.

Ohjeista heitä tekemään asioita opastuksellasi. Anna käytännön ohjeita ja vinkkejä uuden oppimiseen ja tekemiseen.

Vapauta ihmiset ajattelemaan eri tavalla tarjoamalla näkökulmia, kokemuksia ja tarinoita. Omalla esimerkillä tai kertomalla muiden ihmisten tarinoita – ehkä niiden, joita olet auttanut – voi saada ihmiset näkemään, että hekin voivat tehdä asioita eri tavalla.

Kenelle bloggaat?

Vaikka kohdeyleisön rajaaminen saattaa kuulostaa tylsältä ja siltä, että rajaat pois mahdollisuuksia blogillesi menestyä on tämä on tärkeä vaihe, johon kannattaa käyttää aikaa. Internetin kautta sinulla on mahdollisuus olla yhteydessä ihmisiin – mikään aloitteleva blogi ei kuitenkaan kerää heti ensimmäisellä viikolla satoja tai tuhansia lukijoita – eikä sinun tarvitse siihen tähdätäkään.

Tärkeintä on saada ne oikeat lukijat blogillesi, ei vain mitä tahansa vierailijoita. Jos blogisi aihe on viehekalastus et halua levontaintoilijoita, koska heitä ei kiinnosta sisältösi. Haluat nimenomaan saada yhteyden niihin muihin viehekalastajiin, joiden kanssa pääset tutustumaan, keskustelemaan ja rakentamaan kiinnostunutta ja sitoutunutta lukijakuntaa.

Mitä pienempi ryhmä, sitä helpompi sinun on kohdistaa blogisi heille. Mitä laajemman kohdeyleisön asetat itsellesi, sitä kovempaa kilpailu on ja pyrkimyksistäsi tulee väistämättä hajanaisempia etkä saa tuloksia samalla tavalla kuin pienellä kohdeyleisöllä.

On paljon palkitsevampaa, kun heti alusta pääset niihin lukijoihin käsiksi, joita sisältösi ihan oikeasti kiinnostaa – he arvostavat, lukevat ja jakavat sisältöäsi enemmän kuin sellaiset lukijat, joita aihe ei kiinnosta. Bloggaaminen kymmenelle sitoutuneelle lukijalle on paljon palkitsevampaaa kuin 100:lle lukijalle, jotka vain selailevat sisältöäsi sen kummemmin sitä lukematta tai siitä välittämättä.

Tärkeintä on aloittaa bloggaaminen

Bloggaamisessa ei kannata pelästyä epäonnistumista. Oletko aloittamassa ensimmäistä blogiasi? Hyvä! Eikö edellinen blogiprojektisi menestynyt ja olet aloittamassa uudelleen? Hyvä! Vain kokemuksella, testaamalla ja parantelemalla tulet menestymään. Monen bloggaajan ensimmäinen projekti ei menesty (eikä toinen, eikä kolmas) mutta tärkeintä onkin aloittaminen.

Jokaisella kerralla, kun kirjoitat tai teet jotakin blogisi kanssa opit uutta ja kartutat kokemusta. Usein saattaa käydä niin, että aloitat blogin jostakin mutta huomaat muutaman vuoden päästä, että sinulla onkin blogi jostakin ihan muusta aiheesta tai olet kohdistanut fokuksen eri tavalla palvellaksesi lukijakuntaasi paremmin. Vain tekemällä voit oppia ja löytää ne asiat, jotka toimivat juuri sinulle.

Tärkeintä on, että et luovuta. Jos olet tosissasi sen kanssa, että haluat luoda menestyvän blogin ei sinun tarvitse kuin seurata suunnitelmaasi, tehdä töitä ja olla kärsivällinen. Blogin rakentaminen ei tapahdu yön yli vaan se on pitkä prosessi, johon sinä bloggaajana kasvat sisään.

Kannattaako bloggaaminen?

Tavoitteellinen bloggaaminen kannattaa. Blogi, josta sinä tai kukaan muu ei saa mitään irti, ei ole vaivan arvoista. Bloggaamisessa yksi parhaimpia asioita on yhteyden saaminen ihmisiin ja heidän auttaminen, muiden palaute ja vuorovaikutus on se, joka todella auttaa jaksamaan ja inspiroi kehittymään.

Bloggaaminen ei ole nopea tie rikkauksiin mutta siitä voit tavoitteellisella työllä saada itsellesi sivu- tai päätulonlähteen. Vain rahan takia blogia ei kannata perustaa. Blogin rakentaminen oikein vaatii aikaa ja johdonmukaisuutta mutta blogi voi avata sinulle mahdollisuuksia työhön ja tuloihin, joiden olemassaolosta et edes tiennyt.

Aluksi sinun kannattaa kuitenkin keskittyä lukijakunnan rakentamiseen. Ilman lukijoita, jotka käyvät aktiivisesti blogillasi ja kuluttavat sisältöäsi, ei blogisi ole minkään arvoinen. Kun kerran olet kerännyt itsellesi lukijoita, olet myös oppinut heidän sisällön kuluttamistavoista ja pystyt parhaiten päättämään, kuinka tämä resurssi kannattaa kaupallistaa ilman että lukijasi kaikkoavat tuhkana tuuleen.

Mitä vielä odotat?

Jos olet miettinyt blogin perustamista – henkilökohtaista, jostakin aiheesta tai yrityksellesi – nyt on sen aika. Blogin avulla voit jäsennellä ajatuksiasi ja oppia uutta, hankkia lisää potentiaalisia asiakkaita, kertoa oman tarinasi, erottua joukosta, tienata rahaa, vakiinnuttaa auktoriteettiasi ja luoda uusia mahdollisuuksia.

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Oletko valmis panostamaan blogin rakentamiseen? Blogin pitäminen – etenkin päivätyön tai yrittämisen ohella – vaatii sitoutumista ja teet todennäköisesti töitä iltaisin ja viikonloppuisinkin menestyksen eteen.
  • Oletko valmis sitoutumaan rahallisesti? Hyvää blogia ei saa ilmaiseksi. Blogin perustaminen ei ole kallista mutta muutamia juoksevia kuluja joudut kattamaan kuukausittain, vuosittain ja/tai kausittain, jos haluat tuloksia (esim. domain-osoite, verkkohotelli, mainonta ja markkinointi yms.).
  • Onko sinulla bloggaamiselle aikaa? Löytyykö kalenteristasi säännöllisesti aikaa sisällön tekemiseen? Pystytkö sitoutumaan blogin kirjoittamiseen ainakin vuodeksi?
  • Haluatko tienata blogilla rahaa? Jos haluat rakentaa blogista tulovirran, vaatii se panostusta niin ajassa, rahassa kuin vaivannäössäkin. Blogisi rahallinen menestys riippuu siitä, kuinka hyvän lukijakunnan pystyt rakentamaan itsellesi.
  • Onko blogillasi jokin erottava tekijä? Tuottamalla tasan samaa, mitä on jo olemassa, et tule menestymään. Löydä oma äänesi ja kuvakulmasi niin erotut paremmin joukosta.

Jos et vieläkään ole varma, saat tästä motivaatiopuheen kyytipojaksi: