Suurin haaste on saada ihmiset lukemaan juuri sinun sisältöäsi (puhumattakaan siitä, että lukijoita saisi tarpeeksi). Taistelu lukijoiden huomiosta voitetaan tai hävitään useimmiten jo otsikolla.

Otsikkosi on lukijoille lupaus. Sen tehtävä on kommunikoida selkeästi hyödyt, jotka lukija saa vastineeksi siitä, että käyttää arvokasta aikaansa sisällön lukemiseen. Hyvän ja selkeä otsikon kirjoittaminen voi auttaa sinuakin kirjoittamaan parempaa sisältöä, kun tavoitteenasi on täyttää otsikon lupaus.

Blogosfäärin suosituimmat otsikot

“Kuinka [jotakin]” otsikot ovat verkossa peruskauraa ja olet varmaan nähnyt tämäntyyppisiä otsikoita usein. Ihmiset haluavat aina hyödyllistä ja haasteita ratkovaa sisältöä. Kun tarjoat heille sellaista, palkitsevat lukijasi sinut jakamalla ja suosittelemalla sitä muille.

Listaotsikot – esim. “5 nopeiten kuivuvaa kynsilakkaa” – herättävät huomiota, koska ne kertovat lukijalle saman tien, mitä on luvassa. Mikä tahansa otsikko, joka listaa syitä, salaisuuksia, tyyppejä tai tapoja tulee aina toimimaan, koska lukija pystyy pelkästään otsikon perusteella määrittelemään, mitä hän saa vastineeksi ajastaan.

Tämäntyyppiset artikkelit ovat erinomaisia, kun haluat kasvattaa auktoriteettiasi ja osoittaa, että olet aiheen mestari. Nämä ovat avainasemassa, jos olet kirjoittamassa yrityksellesi blogia.

Kun sisältö täyttää otsikon lupauksen, ovat lukijasi tyytyväisiä.

10 otsikkotyyppiä, joilla sijoitut Googlessa

Siirrytäänpä yleisistä ja toistuvista otsikkokaavoista hieman eteenpäin ja tutkitaan, mitä vaihtoehtoja voit lisätä blogiisi lukijoiden huomion herättämiseksi.

1. Kuka muu haluaa [jotakin]?

Otsikon aloittaminen sanoilla “Kuka muu haluaa…” on klassinen sosiaalisen todisteen strategia, joka vihjaa jo olemassa olevan halun konsensukseen. Se on voimakas psykologinen mekanismi, jolla me odotamme muiden ohjaavan omaa käytöstämme. Sosiaalinen todiste on ihmisille luontaista ja auttaa meitä yhteisöinä ja yhteiskuntana ratkomaan ongelmia ja muotoilemaan yhteisiä arvoja.

Esimerkiksi: kun olemme menossa syömään meille ennestään tuntemattomaan ravintolaan, menemme helpommin sellaiseen ravintolaan, jossa on asiakkaita pöydissä kuin sellaiseen, joka seisoo tyhjänä. Päätelmämme on, että jos ravintolassa ei ole asiakkaita, kun viereisessä on, se ei voi olla kovin hyvä – jos se olisi hyvä, olisi ainakin osa viereisen ravintolan asiakkaista siellä syömässä.

  • Kuka muu haluaa loistavan WordPress ulkoasun?
  • Kuka muu haluaa parempipalkkaisen työn?
  • Kuka muu haluaa lomalla enemmän nautintoa ja vähemmän stressiä?

2. [Jonkin] salaisuus?

Tätä käytetään aika paljon, koska se toimii. Jaa sisäpiiritietoa ja muokkaa se lukijan hyödyksi.

  • Menestyvän podcastin salaisuus
  • Asuntolainan hyväksymisen salaisuus
  • Menestyvän blogin salaisuus

3. Tapa [tehdä jotakin], josta moni ei tiedä

Kiehtovampi ja vähemmän käytetty tapa saavuttaa sama tulos kuin salaisuus-otsikolla.

  • Tapa säästää sähköä, josta moni ei tiedä
  • Tapa vähentää roskapostia, josta moni ei tiedä
  • Tapa pudottaa painoa nopeasti ja turvallisesti, josta moni ei tiedä

4. Näin [kohdeyleisö] (hyötyvät) [jostakin]

Tunnista kohdeyleisösi ja minkä hyödyn pystyt tarjoamaan heille ja täytä tyhjät kohdat niillä.

  • Näin kodinomistajat säästävät satoja euroja vakuutuksissa
  • Näin lapset oppivat lukemaan aikaisemmin
  • Tämä tapa auttaa bloggaajia kirjoittamaan parempia otsikoita

5. Hankkiudu eroon [ongelmasta] lopullisesti

Klassinen yhtälö, joka tunnistaa ongelman tai haasteen, jonka lukija haluaa korjata.

  • Hankkiudu eroon vanhasta tahrasta matossa lopullisesti
  • Hankkiudu eroon huonoista työskentelytavoista lopullisesti
  • Hankkiudu eroon vaatekaapin sotkusta lopullisesti

6. Näin ratkaiset [ongelman] nopeasti

Helposti ja nopeasti toteutettava ratkaisu johonkin nalkuttavaan ongelmaan on aina tervetullutta lukijoille.

  • Kuinka parantua flunssasta nopeasti
  • Kuinka opettaa juniori potalle nopeasti
  • Kuinka tehdä kovalevystä varmuuskopio nopeasti

7. Nyt voit (saada) [jotakin haluttua] [loistavissa olosuhteissa]

Tämä on klassinen “voit saada kaiken” otsikko – kuka ei siitä tykkäisi?

  • Nyt voit lopettaa työsi ja tienata entistä enemmän rahaa
  • Nyt voit tavata seksikkäitä sinkkuja netissä ilmaiseksi
  • Nyt voit omistaa Mac:in ja edelleen käyttää Windows:ia

8. [Tee jotakin] kuin [maailmanluokan esimerkki]

1990-luvun alussa Gatorade otti tästä kaiken irti “Be Like Mike” kampanjallaan, jossa tähtiesiintyjänä oli Michael Jordan.

  • Puhu espanjaa kuin diplomaatti
  • Juhli kuin Paris Hilton
  • Bloggaa kuin julkkis

9. Hanki/rakenna [jotakin], josta voit olla ylpeä

Vetoaa turhamaisuuteen, tyytymättömyyteen tai häpeään.

  • Rakenna keho, josta voit olla ylpeä
  • Hanki hymy, josta voit olla ylpeä
  • Rakenna blogi, josta voit olla ylpeä

10. Mitä kaikkien tulisi tietää [jostakin]

Tällainen otsikko herättää suurta uteliaisuutta ja toimii jo melkein haasteena lukijalle, joka haluaa nähdä onko hän missannut jotakin.

  • Mitä kaikkien tulisi tietää ASP-tileistä
  • Mitä kaikkien tulisi tietää loistavien otsikoiden kirjoittamisesta
  • Mitä kaikkien tulisi tietää puhelimestaan