Mistä löytää ideoita blogiin?

Menestyvän blogin perusta on aina hyvin suunniteltu, toteutettu ja merkityksellinen sisältö – eli sisältö, joka on lukijoiden helppo lukea, löytää ja on heille kiinnostavaa ja mielekästä. Sisällön suunnittelu ja siihen menevä esityö saattaa joskus tuntua puuduttavalta mutta edes loistavalla sisällöllä ei ole väliä, jos kohdeyleisö ei sitä löydä.

Ideoiden keksiminen blogille

Ideoiden keksiminen voi joskus olla haastavaa, varsinkin blogin alkuvaiheessa. Mitä enemmän tuotat sisältöä, sitä helpommin keksit, mistä haluat kirjoittaa seuraavaksi. Ideoiden keksiminen helpottuu huomattavasti, jos sinulla on avainsanamalli ja aihemalli tehtynä, koska silloin sinulla on käsitys siitä, mitä tietoa ihmiset hakevat.

Kun sinulla on blogi, jolla on tavoitteet (kuten kaikilla menestyvillä blogeilla on) ja olet tehnyt sisältöstrategian – joka perustuu sivustosi konversiosuppiloon – on sisältöä paljon helpompi tuottaa. Et ole arvailun varassa vaan pystyt heti alusta tuottamaan sellaista sisältöä, jota ihmiset haluavat ja joka vie blogiasi kohti tavoitteitasi. Tällöin pystyt myös paljon nopeammin sijoittumaan hyvin hakutuloksissa ja näet, että vierailijakuntasi kasvaa.

Sisällön kolme peruspilaria

Sisältöä suunniteltaessa kannattaa pitää muutama perusasia mielessä. Sisällön pitää olla mielenkiintoista, ainutlaatuista ja hyödyllistä lukijoillesi.

Mielenkiintoinen sisältö

Kun sisältö on mielenkiintoista lukijoillesi, tulevat he blogillesi useammin. Käsittelemällä aiheita ja näkökulmia, jotka kiinnostavat lukijoitasi täytät heidän tarpeitaan. Myös silloinkin kuin sisältö käsittelee sinua tai yritystäsi, tulee sen olla kirjoitettuna lukijoitasi varten. Tutustumalla kuluttajien informaation hakukäyttäytymiseen selvität minkälaista sisältöä seuraajasi suosivat ja kuinka he mieluiten kuluttavat sitä.

Esimerkiksi sen sijaan, että yritysblogi jatkuvasti hehkuttaa omaa tuotettaan, on paljon mielenkiintoisempaa lukijana nähdä esimerkiksi, miten tuotetta voi käyttää eri tavoilla. Eli ohjeet, ehdotukset ja videot voivat tällöin olla se oikea sisältötyyppi. Valitus ja pahojen päivien purkaminen blogiin ei kiinnosta lukijoita – toisaalta satiiri, sosiaalinen kommentointi tai musta huumori, jonkin epäkohdan käsittelemiseen saattaa toimia erittäin hyvin.

Ainutlaatuinen sisältö

Koska sisältöä on verkossa todella paljon (eikä auringon alla ole mitään uutta), on sinun oma näkökulmasi ja tapasi ilmaista itseäsi se, mikä tekee sisällöstäsi ainutlaatuista. Kirjoitustapasi, äänesi, kuvasi tai videosi ja äänensävy, jolla kommunikoit lukijoidesi kanssa erottavat sinut joukosta, kun uskallat olla oma itsesi.

Vaikka puhuisit samoista aiheista ja käsittelisit samoja asioita, mitä monet, monet muutkin blogit, voit silti erottua joukosta. Jos moni muu puhuu jostakin tietystä aiheesta tiedät ainakin, että lukijoilla riittää kiinnostusta siihen. Kilpailua ei kannata säikähtää vaan se on merkki siitä, että olet oikeilla jäljillä.

Tutoriaalilla opastat lukijoita vaihe vaiheelta tekemään jotakin. Onko sinulla jokin taito, jonka voisit opettaa muille ? Tai onko sinulla paljon tietoa esimerkiksi jostakin harrastuksesta, joka voi auttaa muita harrastajia saamaan enemmän irti omasta harrastuksestaan? Voit myös kokeilla, arvostella ja suositella tuotteita lukijoillesi.

Hyödyllinen sisältö

Mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen sisältö saa ihmiset lukemaan mutta se ei välttämättä auta heitä millään tavalla. Luomalla sisältöä, joka vastaa kysymyksiin ja auttaa lukijoitasi tekoihin rakennat heihin pitkäkestoisia luottamussuhteita ja saat uskollisia seuraajia.

Sisältösi voi auttaa lukijoitasi monella eri tapaa mm. jos:

  • suosittelet ja arvostelet tuotteita tai palveluita
  • esittelet uusia ratkaisuja ja keksintöjä
  • tarjoat uutta näkökulmaa
  • ehdotat konkreettisia askelia jonkin tavoitteen saavuttamiseksi
  • listaat esimerkkejä siitä, kuinka muut ovat ratkoneet samanlaisia tilanteita
  • kerrot omasi tai jonkun muun tarinan inspiraation lähteenä

Mistä ideat bloggaamiseen?

Kun sinulla on sisällön peruspilarit selkeänä mielessäsi, on merkityksellisen sisällön luominen helpompaa. Mistä sitten keksiä ideoita ja aiheita, jos päässä lyö tyhjää?

  • Lue. Paras tapa pitää mieli virkeänä ja kekseliäänä on lukea muiden kirjoituksia. Lue muita blogeja, lue lehtiä, lue verkkosivuja, lue tuoteselosteita, lue kirjoja – ihan mitä vain. Tärkeintä on, että luet paljon.
  • Kysy. Kohdeyleisösi on se, jolle luot sisältöäsi – kysy heiltä, mistä he haluaisivat tietää lisää, mistä he haluavat sinun ottavan selvää, mitä he haluavat sinun kokeilevan tai mistä he haluavat kuulla sinun mielipiteesi.
  • Pidä muistiinpanoja. Aina, kun sinulla välähtää hyvä idea kannattaa se kirjoittaa muistiin, koska ideat unohtuvat niin nopeasti. Keräämällä ideapankkia itsellesi voit olla paremmalla mielellä, että sinulla on aina jotakin, mistä puhua.
  • Seuraa mediaa. Voit noukkia trendejä ja aiheita, jotka puhuttavat seuraamalla mediaa. Lehtiartikkeli, joka kiinnostaa monia saattaa herättää aikamoisen keskustelun kommenttiosiossa, josta voit saada hyviä oivalluksia. Myös seuraamalla, mistä ihmiset puhuvat sosiaalisessa mediassa ja online yhteisöissä, voit kerätä paljon hyviä aiheita, joista ihmiset ovat kiinnostuneita.
  • Selvitä suosikkisi. Katsomalla blogisi analytiikkaa näet mitkä artikkelit tai kategoriat ovat suosituimpia. Voit sitten laajentaa kyseistä aihetta tai lisätä siihen jotakin uutta, esim. jatkoartikkelin tai uuden formaatin muodossa (esim. tekstiartikkelin lisäksi voit tehdä videon). Katso myös arkistostasi, jos siellä on jotakin helmiä, joita voit herätellä uudelleen henkiin.
  • Kirjoita ohje. Auta lukijoitasi saavuttamaan jokin tavoite kirjoittamalla vaiheittain etenevä ohje. Ohje voi olla esim. meikkiblogissa meikkausohje, autoblogissa auton osto-opas tai sisustusblogissa värikartan kokoamisohje.
  • Hae. Kirjoittamalla haun Googlen hakukoneeseen saat Google Suggest-toiminnolla lauseen täydentäviä ehdotuksia, josta voit löytää ideoita omalle blogillesi tai aihe-alueita tutkittavaksi.
googlen haku
Google hausta voi joskus löytää ideoita automaattisten täydennysehdotusten kautta (vaikka ehdotukset saattavat olla aika laidasta laitaan!).
  • Kerro oma tarinasi. Mitä olet itse oppinut tai miltä oma matkasi tähän pisteeseen on näyttänyt? Mitä olisit toivonut tienneesi, kun aloitit?
  • Listaa ihailemiasi ihmisiä. Tee listä niistä ihmisistä, joita ihailet ja kerro miksi he ovat inspiroineet sinua tai kuinka heidän tarinansa on auttanut sinua.
  • Haastattele. Mieti, kuka olisi sellainen henkilö, jota lukijasi mielellään kuulisivat ja hanki blogillesi haastattelu.
  • Kirjoita otsikko ensin. Kirjoittamalla otsikon ensin asetat itsellesi haasteen: tehdä sisältöä, joka toimittaa sen, minkä otsikko lupaa.