Miksi hakukoneoptimointia tarvitaan?

Hakukoneiden mahdollisuuksien ja rajoitusten ymmärtäminen on tärkeää, jotta voit rakentaa sivusi ja sisältösi niille ymmärrettävään muotoon. Ilman hakukoneoptimointia verkkosivut ovat pahimmillaan näkymättömät hakukoneille.

Hakukoneoptimoinnin tavoite on tehdä sivuista helppokäyttöiset niin hakijoille kuin hakukoneille. Vaikka hakukoneteknologia on kehittynyt huimasti, ne eivät ymmärrä verkkosivua samalla tavalla kuin ihminen.

Hakukoneoptimointi antaa sinulle mahdollisuuden tarjota hakukoneille vihjeitä ja johtolankoja sisältösi ymmärtämiseen. Hyvin strukturoitu sisältö on olennainen osa hakukoneoptimointia ja optimoimalla teet hakukoneille selväksi, mitä jokaisella sivulla on ja kuinka se on hyödyllistä hakukoneen käyttäjille.

Hakukonet ovat erittäin kehittyneitä mutta niillä on myös rajoituksia

Suuret hakukoneet noudattavat kaikki periaatteita, jotka on kuvailtu ensimmäisessä osassa; automatisoidut hakurobotit tutkivat internetiä, seuraavat linkkejä ja indeksoivat löytämäänsä sisältöä massiivisiksi tietokannoiksi. Ne käyttävät hyvin kehittyneitä algoritmeja ja tekoälyä tämän saavuttamiseksi mutta niillä on silti teknisiä haaasteita, jotka aiheuttavat ongelmia niin indeksoinnissa kuin sijoittumisessa. Siksi on tärkeää, että teet sivuistasi niin hakukoneille kuin ihmisille käyttäjäystävälliset.

hakukoneoptimoidut sivut

Kyselyiden ja sisällön yhdistämisen haasteita:

  • Sisällön kontekstivirheet: esim. jos blogiartikkelin otsikko on "Tampereen paras kahvi" mutta artikkelin sisältö kertoo kahvilasta Espoossa, josta saa hyvää kahvia. Hakukoneet eivät osaa jäsentää tällaista ristiriitaista tietoa, joten pitävät sisältöä yleensä huonolaatuisena tai vähäarvoisena.
  • Kielen hienoudet: sisältöä on suomeksi vielä suhteellisen vähän, joten hakukoneilla on välillä vaikeuksia yhdistää sanojen eri taivutuksia ja merkityksiä. Vaikka hakukoneet oppivat jatkuvasti kuinka ihmiset käyttävät kieltä jää kielissä, joilla on vähän käyttäjiä ja niin ollen vähemmän sisältöä vielä paljon toivomisen varaa (esim. englanninkielellä hakukoneet ymmärtävät assosiaatiota paremmin kuin suomeksi).
  • Sopimaton paikallinen kohdistus: sisällön kirjoittaminen tanskaksi, jos kohdeyleisön hakukieli on suomi.
  • Epätavalliset hakutermit: "ruuan viilennys laite" tuottaa huonomipia hakutuloksia kuin "jääkaappi". Jos sinulla on resepti maailman ihanimmalle omenapiiraalle blogillasi mutta haluat antaa sille jonkin erikoisen nimen (esim. "unelmien omenajälkkäri") kannattaa sivu silti vielä otsikoida avainsanalla "omenapiiras", jotta hakijat löytävät sen.
  • Epäselvät URL-rakenteet: hakijat suosivat, muistavat ja jakavat varmemmin ihmisille selkeitä URL-osoitteita, joita heidän on helpompi ymmärtää:

Tutkimisen ja indeksoinnin haasteita:

  • Huono linkkirakenne, joka ei ole hakukoneelle ymmärrettävä ja helposti seurattava voi estää hakurobottia pääsemästä kaikkeen sisältöön. Vaikka hakukone pääsisikin siihen käsiksi, voi se tulkita sen merkityksettömäksi tai vähäarvoiseksi ja jättää sivusi hakutuloksien häntäpäähän, jos sitä on vain vähän.
  • Kaksoisisältö. Julkaisujärjestelmät lajittelevat sisältöä monella eri tasolla ja tarjoavat samaa sisältöä monesta eri URL-osoitteesta. Hakukoneen tavoite on tarjota hakijoille ainutlaatuisia tuloksia eivätkä ne siksi suosi kaksoissisältöä.
  • Tekstitön formaatti. Vaikka hakukoneet oppivat tulkistemaan sisältöä, joka ei ole HTML-tekstimuodossa paremmin, ovat rikkaat mediaformaatit (rich media formats) niille vielä äärimmäisen vaikeita jäsentää. Rikkaisiin mediaformaatteihin kuuluvat kuvat, videot, flash-elementit, äänitiedostot ja plug-in sisältö.
  • Verkkolomakkeet. Hakukoneet eivät ole hyviä täydentämään lomakkeita (esim. kirjautuminen palveluun käyttäjänimellä ja salasanalla on lomakkeen täyttämistä) ja tieto, joka on lomakkeiden takana voi siten olla niiden saavuttamattomissa.
  • Koodiin kirjoitettu esto. Virheet hakukoneiden ohjeissa (robots.txt dokumentissa) voivat kokonaan estää hakurobotteja pääsemästä sivuille. Robottien estäminen tulemasta sivulle voi myös olla tahallaan tehtyä.

Näin: www. sivu.fi/jaakaappi

Ei näin: www.sivu.fi/fi-fi/hae-jaeaekaappejae.html?&tx_search_pi1%5Bdifficulty%5D=9000

Hakukoneoptimointi muuttuu jatkuvasti

Hakukoneoptimointi on alkuajoiltaan muuttunut paljon ja se jatkaa kehittymistä nopeasti, esim.:

  • 1990-luvulla meta avainsana tägit, avainsanojen runsas käyttö ja manuaalinen lisääminen olivat tärkeitä hyvien sijoitusten saamiseksi
  • 2004 linkkipommittaminen alkoi, jolloin tekstit olivat täynnä linkkejä, linkkien ostaminen automatisioduilta blogikommenti spämmereiltä oli normaalia ja linkkifarmit olivat yleisiä
  • 2011 markkinointi sosiaalisessa mediassa ja keskittynyt segmenttihaku olivat käytäntöjä optimoinnissa

Hakukoneet seuraavat internetin ja haun kehittymistä ja parantelevat algoritmejaan jatkuvasti. Se, mikä oli menestyksen taktiikka 10 vuotta sitten saattaa tänä päivänä olla haitallista verkkosivujesi näkyvyydelle. Kerran, kun hakukoneet ovat todenneet jonkin käytännön haitalliseksi ja alkavat he yleensä rankaisemaan niitä sivuja, jotka vielä käyttävät niitä taktiikoita.

Niille, jotka haluavat jatkossakin olla kilpailukykyisiä verkossa, tulee hakukoneoptimointi olemaan olennainen osa markkinointia. He tulevat lisäämään ja ylläpitämään näkyvyyttään sekä läsnäoloaan pysymällä muutoksessa mukana ja pitämällä sivunsa ja sisältönsä ajantasalla. Kilpailu verkossa tulee vain lisääntymään ja ne, jotka panostavat optimointiin tulevat samaan siitä pitkäaikaista hyötyä.