Kuinka löytää oikeat avainsanat?

Oikeiden avainsanojen löytäminen sivuillesi ja sisällöllesi on tärkeimpiä tehtäviä, mitä sinulla on. Oikeiden avainsanojen ja -lauseiden valitseminen määrittelee, kuinka paljon näkyvyyttä saat ja kuinka hyvin sijoitut hakutuloksissa. Tutkimalla markkinasi avainsana-kysyntää opit mitä sanoja ja lauseita kannattaa kohdistaa optimoinnissa ja samalla tutustut paremmin kohdeyleisöösi. Ennen kuin aloitat avainsanatutkimuksen sinun kannattaa tutkia mitä tietoa kohdeyleisösi hakee ja kuinka he haluavat kuluttaa sitä.

Kaikki alkaa hakukyselystä

hakukysely

Tärkeää ei ole saada vierailijoita sivuillesi vaan saada oikeat vierailijat sivuillesi. Tämä tieto auttaa sinua ymmärtämään kuluttajien motivaatioita ja pystyt ennustamaan vaihtelua kysynnässä, vastaamaan muuttuviin markkinatilanteisiin ja tuottaa niitä tuotteita ja palveluita sekä sisältöä, jota käyttäjät aktiivisesti hakevat.

Hakukoneoptimointi on käytännön työtä; se vaatii jatkuvaa testaamista, kokeilemista, parantelemista ja tulosten mittaamista ollakseen tehokasta. Hakukoneoptimointi on oikein tehtynä yksi korkeatuottoisimmista markkinointimuodoista ja tulosten mittaaminen on kriittinen osa prosessia.

Kuinka määrittää avainsanan arvo?

Minkä arvoinen tietty avainsana tai -lause on sivustollesi tai yrityksellesi? Jos olet kenkäkauppa myytkö enemmän kohdistamalla optimointisi sanoihin "ruskeat saappaat" vai "mustat kengät"?

Ymmärtääksemme avainsanojen arvon meidän pitää ensin ymmärtää omia sivujamme; muodostaa olettamus, kokeilla ja toistaa - digimarkkinoinnin klassinen yhtälö. Avainsanoja, joita hakijat kirjoittavat hakukyselyihin, voimme selvittää työkalujen (keyword research tools) ja pienen työn avulla.

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  1. Liittyykö avainsana sivujesi sisältöön?
  2. Löytävätkö hakijat etsimäänsä sinun sivuilta avainsanalla hakiessa?
  3. Ovatko hakijat tyytyväisiä siihen, mitä löytävät sivuiltasi?
  4. Tuottaako tämä liikenne sinulle tulosta?

oikean avainsanan löytäminen
Hiiri vai hiiri?

 

Avainsanan haastetaso

Jotta tiedät, mitä avainsanoja kannattaa käyttää on sinun kysynnän lisäksi ymmärrettävä, kuinka paljon työtä avainsanalla sijoituminen vaatii. Jos tietyllä hakusanalla ensimmäiset 10 paikkaa ovat jo isojen brändien hallussa, tulee sinun nousustasi uutena sivustona hyvin työlästä ja haastavaa.

Avainsanatutkimuksessa sinun kannattaa sillon selvittää, mikä on sinulle paras tie hyviin sijoituksiin. Muista käyttää niin avainsanoja kuin aiheeseen liittyviä avainsanoja, joista rakennat sanastoverkon, joka ohjaa hakijat luoksesi eri versioilla yhdestä hausta. Avainsana- ja aihemalli on ehdottoman kätevä työkalu avainsanojen löytämiseen. 

1. Suorita avainsanallesi haku

Tee valitulle avainsanallesi haku ja katso, ketä siellä jo on. Haun tekeminen avainsanalla antaa sinulle hyvän ymmärryksen kilpailijoistasi sille hakusanalle ja auttaa arvioimaan kuinka helppoa tai vaikeaa hakusanalle on sijoittua hyvin.

2. Katso maksettuja mainoksia

Kun teet hakua kiinnitä huomiota orgaanisten hakutulosten lisäksi maksullisiin tuloksiin. Tyypillisesti, mitä enemmän maksettuja mainoksia hakutulokseen ilmestyy, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sana tuottaa hyvin, koska sillä on korkeat konversiomäärät. Muista toki, että tällöin kilpailu kyseiselle avainsanalle on myös erittäin kovaa.

3. Osta pieni kampanja

Voit ostaa maksettua mainostilaa hakukoneesta ja seurata sitä 200-300 klikkauksen verran. Saat pienelläkin kampanjalla kerättyä tietoa siitä kuinka moni näki mainoksesi ja kuinka moni tuli sivuillesi asti ja mahdollisesti jopa ostikin jotakin.

Esimerkiksi: 5000 ihmistä näki mainoksesi tietylle avainsanalle viikon aikana, 100 näistä tuli sivuillesi ja 3 vierailijaa teki ostoksen. Yksi asiakas osti keskimäärin 25€.

Jos saat ensimmäisen sijan hakutuloksissa kyseiselle avainsanalle ja 5000 ihmistä näkee mainoksesi viikottain, voit 18% klikkausuhteella saada jopa 900 vierailijaa viikossa. Jos näistä 27 on ostavia asiakkaita voit saada 675€ myyntiä. Parhaat mahdollisuudet hankkia vierailijoita on silloin myös orgaanisten hakutulosten ensimmäinen sija, jolloin hakija näkee linkkisi useammin kuin kerran.

Pitkähäntä-avainsanojen ymmärtäminen

Pitkähäntä-avainsanat ovat pitempiä ja tarkempia avainsanalauseita, joita hakijat käyttävät, kun ovat lähempänä konversiota. Ne voivat aluksi vaikuttaa hieman takaperoiselta mutta ovat äärimmäisen arvokkaita, jos niitä ymmärtää käyttää oikein.

Pitkähäntä-avainsanojen haku on niin laajaa, että sitä on vaikea käsittää. Jos hakua esittäisi lisko olisi sillä 2,5 cm pää ja 355 kilometriä pitkä häntä.

Eikö olisikin loistavaa, jos kirjakauppana olisit aina haulle "kirja" ykköspaikalla?

Vai olisiko? Avainsanoja, joille tehdään päivittäin satoja tai tuhansia hakuja, on mukava käsitellä mutta todellisuudessa yleiset hakusanat ovat vain noin 30% kaikista internetissä tehtävistä hauista. Ne loput 70% ovat pitkähäntä-avainsanahakuja.

Pitkähäntä-avainsanoja käytetään miljoonissa eri hauissa, jotka ilmestyvät vain muutaman kerran päivässä. Yhteenlaskettuna pitkähäntä-avainsanat kuitenkin koostavat suurimman osan maailman hauista.

Niillä on myös yleensä paremmat konversiomäärät, koska ne löytävät asiakkaat myöhemmässä ostotunnelin vaiheessa. Hakukysely "kirja" on hyvin laaja ja hakija on vielä tiedonhakuvaiheessa - hän ehkä haluaa eri kirjakategorioista lisää tietoa tai haluaa vain selailla kirjakaupan hyllyä. Hakukysely "Sinuhe paras hinta" tai "Sinuhe ilmainen toimitus" kuvastaa hakijaa, joka on valmis toimimaan.

Hakukysynnän ymmärtäminen on olennaista

  • Top 100 avainsanaa = 5.7% kaikesta hakuliikenteestä
  • Top 500 avainsanaa = 8.9% kaikesta hakuliikenteestä
  • Top 1,000 avainsanaa = 10.6% kaikesta hakuliikenteestä
  • Top 10,000 avainsanaa = 18.5% kaikesta hakuliikenteestä

Alla oleva kaavio havainnollistaa avainsanojen käyttömääriä:

avainsanojen kysynnän kaavio

Tämä tarkoittaa, että vaikka sinulla olisi monopoli top 1,000 avainsanasta kaikissa hakukoneissa (mikä on mahdotonta), menettäisit silti vielä 89.4% kaikesta hakuliikenteestä internetissä. Pitkähäntä-avainsanojen haku on niin laajaa, että sitä on vaikea käsittää. Jos hakua esittäisi lisko olisi sillä 2,5 cm pää ja 355 kilometriä pitkä häntä.

- Bill Tancer, Sizing Up The Long Tail, 2008 Hitwise.com

Oikeiden hakukäyttäjien löytäminen pitkähäntä-avainsanoilla

Lyhyillä avainsanoilla kilpailu parhaista hakutulospaikoista on kovaa, vierailut sivustollasi voivat olla satunnaisia ja sijoituksesi tuotto voi jäädä alhaiseksi. Käyttämällä pitkähäntä-avainsanoja oikein voit numeroiden perusteella houkutella vähemmän liikennettä mutta saada korkeamman määrän ostavia asiakkaita. Pitkähäntä-avainsanoilla saat houkuteltua sivuillesi nimenomaan ne asiakkaat, joita haet (ja jotka hakevat sinun tarjoamaasi tuotetta tai palvelua) ja he ovat ostopäätöstä paljon lähempänä kuin muilla avainsanoilla hakevat asiakkaat.

Vähemmän kilpailua = alemmat kustannukset

Pitkähäntä-avainsanat ovat arvokkaita, kun haluat saavuttaa korkeat sijoitukset orgaanisen haun tuloksissa. Kohdentamalla hakumarkkinointia pitkähäntä-avainsanoihin säästät myös rahaa, koska ne ovat halvempia ostaa kuin suositut, lyhyet hakusanat.

Tavoitteena on löytää ne pitkähäntä-avainsanat, jotka liittyvät juuri sinun markkinarakoon. käyttämällä avainsanojen suositustyökaluja (keyword suggestion tools) voit löytää juuri sinulle sopivat pitkähäntä-avainsanat, kun menet listan hännille. Työkalut ovat yleensä englanninkielisiä mutta ihmiset hakevat eri kielillä samaa sisältöä, joten voit käyttää myös muita kuin suomenkielisiä tuloksia.

pitkähäntä avainsanojen etsiminen
Aloita haku itsellesi tärkeällä avainsanalla. Lähde: wordstream.com

pitkähäntä avainsanojen löytäminen
Tutki listan loppupäätä, josta löydät pitkähäntä-avainsanoja, joita voit käyttää markkinoinnissa ja sisällön luonnissa.