Kuinka ihmiset käyttävät hakukoneita?

Hakukoneet yrittävät vastata yhteen kysymykseen miljoonia kertoja päivässä; kun hakijat kirjoittavat hakukyselyn hakukenttään ja päätyvät sivuillesi, ovatko he tyytyväisiä löytämäänsä? Hakukoneiden pääasiallinen vastuu on tarjota hakijoille merkityksellisiä tuloksia - eli vastata tyydyttävästi heidän kysymyksiinsä ja tarpeisiinsa.

Kaikki alkaa pieneen laatikkoon kirjoitetuista sanoista

hakukysely

Yksi tärkeimmistä asioista rakentaessa hyvin optimoituja sivuja on empatia kohdeyleisöäsi kohtaan. Mitä he tarvitsevat ja miten he haluavat saada sen? Kun tiedät mitä kohdeyleisösi etsii, sinun on helpompi rakentaa sivut, jotka ohjaavat heidät tehokkaasi sinun luoksesi. Mieti aina mitä kohdeasiakkaasi haluavat ja varmista, että sivusi tarjoavat sitä heille.

Vaikka hakukoneet ovat ne, jotka ohjaavat hakijat sivuillesi, ovat sivusi viime kädessä silti ihmisiä - ei hakukoneita - varten. Rakenna sivusi ihmisiä varten mutta optimoi ne hakukoneille löydettäväksi.

Kuinka ihmiset käyttävät hakukoneita on muuttunut vuosien varrella mutta periaatteessa haun prosessi on säilynyt samana:

miten hakija käyttää hakukonetta

Hakuja on kolmenlaisia:

Navigointihaku

navigaatiohaku

Sen sijaan, että käyttäjät menevät suoraan jonkin palvelun osoitteeseen (www.palvelu.com), he kirjoittavat "youtube", "instagram" tai "facebook" hakukenttään ja navigoivat palveluiden sivuille hakutulosten kautta. Googlen haetuimmat sanat ovat "youtube" ja "facebook".

Navigointihauilla on hyvin selkeä käyttäjäaikomus; hakijalla on selvä ajatus siitä, minne hän haluaa mennä. Jos et ole juuri se verkkosivu, mihin hakija haluaa mennä et ole hakijalle merkityksellinen. Toisaalta navigointihaulta näyttävä haku saattaa olla myös jokin muu haku; kirjoittamalla hakukenttään "facebook" hakija saattaa haluta Facebookista uutisia sen sijaan, että menisi suoraan sivuille.

Varmista, että omistat oman yrityksesi tai brändisi navigointihaun. Ihanteellisesti sivusi löytyvät niin ensimmäiseltä maksetulta kuin ensimmäiseltä orgaanisen tuloksen paikalta. Brändätyt avainsanat ajavat sivuillesi niin klikkauksia kuin konversioita, joten joissakin tapauksissa on viisasta ostaa ne brändiavainsanat, joille sijoitut jo orgaanisesti, koska ne nostavat tuloja.



Informaatiohaku

informaatiohaku

Informaatiohaut ovat yleensä laajoja; esim. "espanja" tai "auto" ja niihin on olemassa tuhansia merkityksellisiä vastauksia. Informaatiohaussa käyttäjä hakee tietoa eikä yleensä tiettyä sivua, kuten navigointihaussa, eikä ole valmis ostamaan mitään. Käyttäjä haluaa oppia tekemään jotakin tai saada vastauksen kysymykseen.

Informaatiohakuja on vaikea kaupallistaa. Paras tapa kohdistaa informaatiohaut omille sivuille on luoda korkealaatuista, merkityksellistä ja optimoitua sisältöä aiheesta (omasta yrityksestä, tuotteesta, palvelusta ja toimialasta), joka ohjaa informaatiohakijat omien sivujen pariin. 

Voit kokeilla mm. seuraavia ideoita sisällön luomiseen:

  1. Kirjoita vinkkiartikkeli blogiisi, joka on täynnä vinkkejä, jotka voivat olla hyödyksi mahdollisille asiakkaillesi.
  2. Tee ohjevideo, joka liittyy tuotteeseesi tai palveluusi.
  3. Kirjoita tee-se-itse ohje, joka opastaa vierailijasi saavuttamaan jonkin tavoitteen vaihe vaiheelta etenevällä ohjeella.
  4. Suunnittele infografiikka, joka visualisoi jonkin käsitteen, joka liittyy toimialaasi.

Informaatiosisältöä voi lähestyä monella tapaa ja sitä luodessa saa olla luova. Tavoitteena on tulla luotettavaksi ja arvovaltaiseksi tiedonlähteeksi. Tavoitteena ei ole tunkea tuotteitasi tai palveluitasi kuluttajan kurkusta väkisin alas. Haluat lisätä hakijoiden tietoisuutta brändistäsi ja mitä enemmän pystyt vastaamaan heidän kysymyksiin, sitä todennäköisemmin he muistavat sinut positiivisesti tulevaisuudessa.

Kaupallinen haku

kaupallinen haku

Kaupallisen (transaktionaalisen) haun tekijä on valmis ostamaan. Hänellä on jo kaikki tieto, mitä hän tarvitsee päätöksen tekemiseen ja hakee nyt ratkaisua, joka täyttää kaikki hänen tarpeensa. Kaupalliset haut voivat sisältää täsmähakuja tai tuotenimiä, kuten "mattoimuri" tai "samsung galaxy s4". Hakukysely voi myös sisältää sanoja, kuten "osta" tai "tilaa".

Hakusanojen perusteella voi nähdä, että hakija on valmis tekemään kauppoja joko nyt tai lähitulevaisuudessa. Monet paikalliset haut ovat myös kaupallisia hakuja, esim. "pizzaravintola helsinki", jossa hakija etsii paikkaa, johon mennä.

Saadaksesi kaupallisen haun tekijät sivuillesi, kannattaa sinun käyttää orgaanisen ja maksetun optimoinnin yhdistelmää. Optimoidut tuotesivut ja paikallisen hakukoneoptimoinnin strategia ajavat liikennettä sivuillesi. Maksetut mainokset parantavat näkyvyyttäsi hakutuloksissa ja lisää tulovirtaasi.

Maksullista mainontaa kannattaa käyttää, koska kaupalliset haut ovat niitä, jotka todennäköisimmin tuovat tuloja nopeammin, koska asiakas on jo konversiotunnelin loppupäässä. Maksetuille tuloksille on myös varattu paljon tilaa hakutulossivulla ja ensimmäiset tulokset ovat aina maksettuja.

Markkinoijille internet ja erityisesti haku ovat tärkeimpiä kanavia asiakkaiden saavuttamiseksi.

Hakukonefaktoja

  • Haku on äärimmäisen suosittua ja kasvaa 10-15% vuosittain.
  • Haku tuottaa taloudellista toimintaa sekä verkossa että kivijalassa.
  • Sijoittuminen hakutulosten alkuun kasvattaa vierailijoiden luottamusta sen lisäksi, että ohjaa liikennettä.
  • Internetkäyttäjien määrä, jotka käyttävät hakukoneita tyypillisen päivän aikana (59%) on kohta sama kuin nettisähköpostin käyttäjät (61%).
  • Verkkomarkkinointiin käytetään vuonna 2016 n. 68 miljardia euroa.

Liikennevolyymit

  • Google 90.62%
  • Yahoo! 3.78%
  • Bing 3.72%
  • Ask Jeeves 0.36%
  • Baidu 0.35%
  • Muut 1.17%

    Vuonna 2010-2011.