Hakusijoitukseen vaikuttavat tekijät

Hakijoiden tarpeiden täyttäminen ja kysymyksiin vastaaminen on sinun vastuullasi. Kun tuotat luovaa, hyvin kirjoitettua, esimerkkejä tarjoavaa sekä kuvia ja/tai multimediaa hyödyntävää sisältöä, joka vastaa sitä, mitä käyttäjät hakevat saat palkinnoksi tyytyväisiä käyttäjiä. He osoittavat positiivista kokemustaan olemalla vuorovaikutuksessa sivujesi kanssa ja saattavat jopa linkittyä siihen (paluulinkit) nostaen sinun arvoasi tiedonlähteenä.

Laadukkaan sisällön mittarit

Vuorovaikutus

Kun saat hakukoeessa hakutulossivun eteesi, hakukone mittaa tulosten menestystä tarkkailemalla vuorovaikutustasi tulosten kanssa. Jos klikkaat ensimmäistä linkkiä ja heti perään 'takasin' nappulaa kokeillaksesi seurvaavaa linkkiä tulkitsee hakukone sen niin, että et ollut tyytyväinen ensimmäiseen tulokseen.

Hakukoneet hakevat "pitkää klikkausta", jossa hakijat klikkaavat linkkiä eivätkä heti palaa takaisin hakutulossivulle yrittämään uudelleen. Päivittäin tapahtuvien miljoonien hakukyselyiden perusteella hakukoneet keräävät huomattavaa datamäärää, jota ne käyttävät tulosten tyydyttävyyden arviointiin.

Koneoppiminen (Machine Learning)

 

 

google panda päivitys

Vuonna 2011 Google otti käyttöön Panda-päivityksen rankkausalgoritmiinsa, joka radikaalisti muutti laadun määritelmää hakutuloksissa. Google aloitti käyttämällä ihmisiä tuhansien sivustojen manuaalisen arviointiin. Tavoitteena oli hakea huonolaatuista sisältöä.

Sitten Google otti käyttöön koneoppimisen jäljittelemään ihmisarvioijia ja kun koneet osasivat tarkasti arvioida, mitkä verkkosivut olisivat saaneet huonon arvion ihmisiltä otettiin algoritmi käyttöön miljoonilla verkkosivuilla. Lopputulos oli seisminen; algoritmi järjesti uudelleen 20% Googlen kaikista hakutuloksista.

Lue enemmän Google Panda ja Penguin päivityksistä ja kuinka ne vaikuttavat sisällön sijoittumiseen hakutuloksissa.

Paluulinkkirakenne

Hakukoneet keksivät aikaisin, että internetin paluulinkkien verkosto voi toimia suosion osoittajana. Korkealaatuiset verkkosivut ansaitsivat enemmän paluulinkkejä, kuin niiden huonompilaatuiset ja vähemmän suositut kilpailijat. Vaikka analyysialgoritmit ovat kehittyneet huomattavasti noista päivistä, on sivuston paluulinkkirakenne silti vielä yksi laadukkaan sisällön mittareista tänään.

Luomalla oikeaa sisältöä menestyt hakutuloksissa

"Luo loistavaa sisältöä" on hakukoneoptimoinnin suurin klisee, silti se on hyvä neuvo. Jokaisen hakukyselyn takana on aikomus - tehdä, löytää, oppia, korjata, ostaa tai hoitaa jotakin. Hakukoneet pyrkivät vastaamaan tähän aikomukseen parhaalla mahdollisella tavalla eli tarjoamalla hakijoille hakukyselyyn mahdollisimman hyvin vastaavaa sisältöä.

Kaupallinen haku on yleensä toiminnallinen haku; hakija on valmis toimimaan jo olemassa olevan tiedon perusteella. Tuotteen ostaminen, paikallisen yrityksen löytäminen tai jonkin tehtävän tekeminen, uutiskirjeen tilaaminen tai jonkinlaisen tilin avaaminen verkossa kuuluvat kaikki kaupallisiin hakuihin.

Navigointihaussa hakija on menossa jollekin tietylle sivulle. Hän ei joko tiedä sivun suoraa osoitetta tai kokee sen helpommaksi mennä haun kautta kuin kirjoittaa osoite hakukenttään. Hakukone toimii ikään kuin hakijan valkoisina sivuina.

Informaatiohaku voi olla kaikkea päivän sään selvittämisestä kahvinkeittimen arvosteluiden löytämiseen tai ajo-ohjeiden löytämiseen - ja kaikkea siltä väliltä. Haut ovat ensisijaisesti tietoa hakevia, hakijat siis eivät ole lähtökohtaisesti valmiita toimimaan tai ostamaan. Hakijat ovat tässä vaiheessa yleensä valmiita lukemaan enemmän ja pitempiä artikkeleita - tämä siis on mahdollisuutesi vaikuttaa päätökseen, jonka he saattavat tämän tiedon perusteella tehdä.

Luomalla sisältöä, joka vastaa hakijoiden aikeita ja tarpeita on olennainen osa hakukoneoptimointia. Kohdistamalla sisältösi eri ostotunnelin osiin voit ohjata vierailijoita jokaisella askeleella kohti konversiopistettäsi.