Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimisation eli SEO) on hakukonemarkkinoinnin osa-alue. Hakukoneoptimointi keskittyy lisäämään verkkosivujen näkyvyyttä orgaanisen (ei-maksetun) liikenteen hakutuloksissa. Maksettu hakukonemarkkinointi eli SEM on eri osa-alue, jossa näkyvyyttä hankitaan ostamalla mainospaikkoja hakukoneiden tulossivuilla.

Hakukoneoptimoinnissa on kaksi perusperiaatetta. Ensin sivujen rakenne ja sisällön täytyy olla sellaisessa muodossa, että hakukoneet ymmärtävät, mitä niissä on. Toiseksi sivujen täytyy olla niiden käyttäjille, eli ihmisille, käyttäjäystävälliset.

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on:

  1. saada sivusi sijoittumaan paremmin hakutuloksissa
  2. ohjata enemmän liikennettä sivuillesi
  3. lisätä sivujesi näkyvyyttä hakutuloksissa.

Tämä opas on suunniteltu kaikenkattavaksi ja käymme läpi kaikki hakukoneoptimoinnin osat vaihe vaiheelta; avainsanojen löytämisestä sisällön luomiseen ja sivujen tekniseen optimointiin asti.

Miksi hakukoneoptimointia tarvitaan?

Suurin osa verkon liikenteestä Suomessa tulee isojen, kaupallisten hakukoneiden kautta; (1) Google, (2) Bing, ja (3) Yahoo!. Vaikka voit saada vierailuja verkkosivuillesi sosiaalisen median ja muiden kanavien kautta ovat hakukoneet se pääasiallinen kanava, josta ihmiset hakevat tietoa.

hakukoneet suomessa

Hakukoneet ovat kuin mottoriteitä, jotka tarjoavat kohdistettua liikennettä - eli kuljettavat hakijat sinun verkkosivuillesi. Jos hakukoneet eivät löydä sivujasi tai eivät pysty lisäämään niitä omiin hakemistoihinsa, menetät uskomattoman mahdollisuuden saada vierailijoita verkkosivuillesi.

Hakukyselyt, eli sanat, joita hakukoneiden käyttäjät kirjoittavat hakulaatikkoon ovat erittäin arvokkaita. Kohdistettu liikenne voi tarjota näkyvyyttä ja tuloja paremmin kuin mikään muu markkinointikanava. Hakukoneoptimointiin panostaminen luo sivuillesi pitkäaikaista hyötyä.

Näkyvätkö sivuni ilman optimointia?

Hakukoneet ovat älykkäitä mutta tarvitsevat silti apua. Suuret hakukoneet työskentelevät jatkuvasti teknologiansa parantamiseksi, jotta pystyvät hakemaan enemmän tietoa ja tarjoamaan käyttäjilleen parempia hakutuloksia.

Oikein tehtynä hakukoneoptimointi tuo tuhansia vierailijoita ja lisää bränditietoutta. Väärin tehtynä se voi haudata verkkosivusi syvälle hakutuloksiin, mistä kukaan ei löydä sinua tai jopa johtaa sivujesi poistamiseen hakukoneen indeksistä.

Internetistä tulee päivä päivältä kilpailukykyisempi. Ne, jotka käyttävät hakukoneoptimointia ovat selvässä etulyöntiasemassa, kun kyse on vierailijoiden ja asiakkaiden määristä. Hakukoneoptimointi auttaa verkkosivusi ja sisältösi asettumaan niille paikoille, joista hakijat löytävät sinut helpoiten.

Voinko tehdä hakukoneoptimointia itse?

Kyllä! Hakukoneoptimointi on monitahoista ja saattaa vaikuttaa monimutkaiselta mutta kuka tahansa voi oppia tekemään sitä. Jopa pieni määrä tietoa voi tehdä suuren eron sivujesi löydettävyydelle. Kokeilemalla ja käytännön kokemuksella opit nopeasti, mitkä asiat toimivat sinun sivuillesi.

Tärkeintä optimoinninssa on oppia ja ymmärtää, kuinka hakukoneet toimivat ja se on aikaa vievää, koska hakukoneteknologia kehittyy jatkuvasti. Parhaimmat tulokset saa vain käyttämällä tähän aikaa ja vaivaa. Hakukoneoptimoinnin perusteet on kuitenkin aina hyvä tietää riippumatta siitä teetkö optimointisi itse vai oletko ulkoistanut sen.

Saatat päättää kääntyä ammattilaisten puoleen riippuen siitä, kuinka paljon aikaa sinulla on, kuinka monimutkaiset sivut sinulla on ja kuinka paljon haluat oppia tekemään itse. Ymmärtämällä optimointia pystyt paremmin myös arvioimaan mahdollisia yhteistyökumppaneita ja varmistamaan, että sinulle suunniteltu hakukoneoptimointi-projekti vastaa yritystavoitteitasi.

Tämä opas antaa sinulle perustiedot hakukoneiden toiminnasta ja hakukoneoptimoinnista, jotta ymmärrät mitä etua optimoinnista on sinulle.