Kuinka rakentaa aihemalli, jotta voit tehdä paremmin sijoittuvaa sisältöä blogiin

Aihemalli on työkalu, joka sisältää joukon avainsanoja, joiden avulla pystyt luomaan merkityksellistä sisältöä tietystä aiheesta ja sen ala- ja sivuaiheista.

Avainsana- ja aihemallin rakentaminen

Ensin määritellään pääaiheet ja yhteenliittyvät tärkeät avainsanat, joista sitten laajennetaan aihemalli. Avainsana ja aihemalli on erittäin hyödyllinen työkalu sisällön luomiseen, jolla näet kuinka aiheet ja yhteenliittyvät aiheet sivuavat toisiaan.

Merkityksellisten aiheiden löytäminen

Oman blogin keskeiset ja merkitykselliset aiheet ovat periaatteessa niitä, joista lukijasi ovat kiinnostuneita. Keskustelufoorumit ja online-yhteisöt ovat yksi vaihtoehto, josta voi päästä aiheiden kanssa alkuun seuraamalla, mistä ihmiset keskustelevat ja mitä kysymyksiä he kysyvät. Toimialakohtaiset foorumit ja ammattilaisten yhteisöt ja ryhmät ovat toinen paikka, mistä voi saada paljon aiheideoita ja ehdotuksia.

Google Adwords on myös hyvä mutta voi kuitenkin olla hyvin haasteellinen ilman kehittynyttä avainsanamallia, jonka pohjalta tehdä Adwords tutkimusta. Ilman avainsanamallia hukkaat lähinnä vain aikaasi.

Esimerkki avainsanamallista:

Olet valinnut avainsanaksi ‘rahastot’, joka on hyvin yleinen ja kattava avainsana. Sillä on iso hakumäärä mutta sillä tehtävät haut eivät ole kovin tarkkoja. Ihmiset tekevät kuitenkin tämän sanan lisäksi tarkempia hakuja käyttäen sanoja, kuten ‘sijoitusrahasto’, ‘etf rahastot’ ja ‘hedge rahasto’.

avainsanamalli
Lähde: OMD Finland blogi

Avainsanamalli, jossa on sekä yleiset että tarkemmat avainsanat on kuitenkin vain alkua. Merkityksellisen sisällön luomiseksi avainsanamallista laajennetaan aihemalli lisäämällä avainsanoihin pitkähäntä-avainsanoja. Pitkähäntä-avainsana on haku, johon yleensä kuuluu 2-5 avainsanaa ja ne ovat yleensä kysymyksen muodossa.

Yksi tapa löytää esimerkkejä pitkähäntä-avainsanoista on lukea keskustelufoorumeita tai käyttää työkalua, kuten Übersuggest.

Avainsanamallista aihemalliin

Avainsanamallista laajennetaan aihemalli lisäämällä siihen keskeiset pitkähäntä-avainsanat. Saamalla selville, mitä ihmiset hakevat ja minkälaisia kysymyksiä he kysyvät, voit alkaa tuottamaan sisältöä, joka on todella merkityksellistä ja keskeistä niin lukijoillesi kuin blogillesikin.

avainsana-aihemalli
Lähde: OMD Finland blogi

Tämä on poiminto artikkelista Miksi sivusi eivät näy Googlen hakutuloksissa, joka on luettavissa kokonaisuudessaan OMD:n blogilla.